تقابل حزب الله با استراتژی مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان

تقابل حزب الله با استراتژی مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان
چهارشنبه 18 آبان 1401 - 14:39

کارشناسان مداخله آشکار آمریکا در امور لبنان را نقشه طراحی شده برای فتنه انگیزی و تفرقه افکنی در لبنان با هدف برچیدن نهادهای دولتی می دانند.

العالم - نظرکده

پژوهشگران سیاسی می گویند واشنگتن با مداخله آشکار خود در امور داخلی لبنان قصد دارد درگیری های داخلی در این کشور ایجاد کند.

از نظر پژوهشگران سیاسی، اظهارات باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در مورد لبنان، نشان دهنده نیات خبیثانه آمریکا نسبت به لبنان، مبنی بر مداخله بیشتر در امور داخلی این کشور برای تضعیف دولت و ایجاد اختلافات داخلی است.

پژوهشگران سیاسی خاطرنشان می کنند که دولت آمریکا با تفکر مرتجع سنتی خود در قبال کشورهای عربی نتوانسته است نقشه شوم خود را عملی کند از سوی دیگر نقشه های آمریکا ضد لبنان به ویژه پس از توافق مرزهای دریایی، حالا دیگر برای لبنانی‌ها برملا شده است.

در قضیه تعیین مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی بود که موازنه قوا در لبنان و نقش بازدارنده حزب الله بر همگان به خصوص لبنانی ها آشکار گشت که البته این آگاهی لبنانی ها از موازنه قوا در کشورشان، هرگز به نفع عربستان و آمریکا و اشغالگران صهیونیستی نیست.

محققان سیاسی تاکید می‌کنند که واشنگتن برای حفظ منافع رژیم اشغالگر صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، می‌خواهد با در تنگنا قراردادن لبنان این کشور را به نابودی بکشاند و این امر تاکنون اتفاق نیفتاده و هرگز رخ نخواهد داد.

پژوهشگران سیاسی با تاکید بر اینکه توافقنامه تعیین مرزهای دریایی لبنان با سرزمین‌های اشغالی فلسطین تضمینی برای امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست، خاطرنشان کردند که «مقاومت» دریچه ای به سوی حفظ حاکمیت لبنان است.

محققان سیاسی تاکید می‌کنند که واشنگتن از دهه‌ها پیش استراتژی نابودی لبنان را اتخاذ کرده اما حزب‌الله این استراتژی را خنثی کرده است.

تحلیل‌گران سیاسی می افزایند: از زمان پایان جنگ داخلی و معاهده طائف، دولت آمریکا از موضع «شریک حزبی» وارد لبنان شد و شفاف نبودن نقش آمریکا در حمایت از دولت لبنان، شاهدی بر این قضیه است. واشنگتن با حمایت از ارتش لبنان و مجهز نمودن آن به انواع سلاح های ممنوع و منسوخ به دنبال اهدافی از جمله ایجاد یک درگیری داخلی در لبنان و مقابله ارتش با حزب الله است.

تحلیل‌گران سیاسی خاطرنشان می کنند که برنامه آمریکا در قبال لبنان پس از توافق برای تعیین مرزهای دریایی با سرزمین‌های اشغالی فلسطین، برچیدن نهادهای دولتی از طریق دو قطبی‌سازی بین‌المللی با روش سرمایه‌گذاری در بحران مالی، اقتصادی و معیشتی لبنان است تا از طریق حضور کشورها و شرکای نفتی جدید، کنترل میادین لبنان را به دست گیرد.

تحلیل‌گران سیاسی توضیح می‌دهند که موضع حزب‌الله در روند مرزبندی دریایی، مؤثرترین پاسخ به همه نقشه ها و برنامه‌های واشنگتن بود، زیرا حزب‌الله به خوبی ثابت کرد که حافظ نفت، ثروت ملی و حاکمیت لبنان در هنگام شکست و ناکارآمدی دولت است.

محققان سیاسی بر این باورند که همه اقشار و گروه های لبنانی، نقش حزب الله را به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر جاه طلبی های خارجی به طور واضح با چشم خود دیدند.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا خواهان تبدیل لبنان به «پارک تفریحی رژیم صهیونیستی» است، تأکید می‌کنند که اگر برای لبنانی‌ها، بیداری ملی جهت دفاع از منافع کشورشان، پرکردن خلأ ریاست‌جمهوری و گردآمدن حول محور «مقاومت» رخ ندهد، واشنگتن از آب گل آلود همچنان ماهی خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها