گزارش اسپوتنیک از سیاست پنهان آمریکا در زمینه دریافت نفت ونزوئلا بدون لغو تحریم ها

گزارش اسپوتنیک از سیاست پنهان آمریکا در زمینه دریافت نفت ونزوئلا بدون لغو تحریم ها
شنبه 21 آبان 1401 - 12:37

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار گزارشی خاطرنشان کرده دولت آمریکا به ونزوئلا به عنوان منبع تامین‌کننده نفت خام در شرایط بحرانی امروز نگاه می‌کند اما همچنان قصد ندارد تحریم‌ها را لغو کند.

العالم ـ آمریکا

بنابر این گزارش، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است تا به دنبال کاهش تولید نفت از سوی اوپک‌پلاس به رهبری عربستان سعودی به منظور ثبات بازار جهانی، قیمت بنزین را برای مصرف‌کنندگان آمریکایی کاهش دهد.

به گفته منابع آگاه، آمریکا قصد ندارد تحریم‌ها علیه ونزوئلا را لغو کند، با این حال، تنظیم مجدد سیاست‌ها نسبت به شرکت‌های خصوصی ممکن است به آن‌ها اجازه دهد تا بدهی‌های شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) را جبران کنند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز نسبت به آن تمایل نشان داده است.

شرکت نفت ونزوئلا از سال ۲۰۱۷ و پس از اینکه مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، تحویل نفت به مشتریان را متوقف کرد.

به نوشته اسپوتنیک، وابستگی پالایشگاه‌های ونزوئلا به ویژه «ال پالیتو» به نفت خام سنگین ایران، از دیگر نگرانی‌های اصلی آمریکا است. ایران از ماه مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت- خرداد)، ۶.۸ میلیون بشکه نفت خام سنگین خود را به پالایشگاه‌های ونزوئلا صادر کرده است.

به گفته این منابع، تعدیل سیاست آمریکا می‌تواند به ونزوئلا اجازه دهد تا نفت سنگین مورد نیاز را از سواحل خلیج آمریکا وارد کند و این امر، به عقیده آمریکایی‌ها، زمینه برای دوری ونزوئلا از ایران را فراهم خواهد کرد.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون گرم شدن روابط آمریکا و ونزوئلا در حالی انجام می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر برکناری احتمالی «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون دولت موقت توسط مخالفان منتشر شده و آمریکا اعلام کرده که در این روند، دخالتی نخواهد کرد.

دولت مادورو و اپوزیسیون این کشور قصد دارند در اواخر ماه جاری میلادی، مذاکرات در مکزیک را از سر بگیرند و بر اساس گزارش‌ها، شرایط انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در محوریت موضوعات مورد بحث خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دولت ونزوئلا با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار در سال‌های اخیر و تلاش برای بازگرداندن صلح و ثبات به کشور همزمان با تحمل رنج طاقت‌فرسای تحریم‌های خارجی و مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده مخالفان داخلی، به مرحله‌ای رسیده است که «خورخه رودریگز» رئیس مجلس ملی این کشور که برای شرکت در نشست صلح پاریس در فرانسه به سر می‌برد، اطمینان داد: ونزوئلا امروز در بهترین موقعیت ممکن برای پیشرفت در توافق عمومی با مخالفان قرار دارد اما این امر مستلزم لغو تحریم‌ها است.

تلاش آمریکا برای تغییر قدرت در ونزوئلا از طریق یک رئیس‌جمهور دست‌نشانده نه تنها در سال‌های اخیر نتیجه‌ای در پی نداشته است بلکه دولت مادورو همواره خواستار لغو کامل تحریم‌ها همزمان با استقبال از انگیزه مخالفان برای نشستن بر سر میز مذاکره است.

پربیننده ترین خبرها