فریاد اعتراض مردم ونزوئلا علیه غرب بخاطر سرقت دارایی‌های این کشور

فریاد اعتراض مردم ونزوئلا علیه غرب بخاطر سرقت دارایی‌های این کشور
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 14:38

به دنبال اعتراض مقام‌های ونزوئلایی به پرونده توقیف غیر قانونی هواپیمای متعلق به این کشور در فرودگاه آرژانتین، مردم این کشور آمریکای جنوبی به شکل تجمع‌های مسالمت‌آمیز به خیابان‌های پایتخت آمدند تا اعتراض خود به «دزدی دارایی‌های ونزوئلا» را ابراز کنند.

العالم - آمریکا

به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، مردم، کارگران و اعضای جنبش‌های اجتماعی ونزوئلا در دفاع از حاکمیت کشورشان با حضور در خیابان‌های اصلی کاراکاس، توقیف غیر قانونی دارایی‌های ونزوئلا در خارج از این کشور را محکوم کردند و خواستار بازگرداندن آن‌ها شدند.

معترضان ونزوئلایی در جریان این راهپیمایی‌ها، بازگرداندن ذخایر طلای این کشور از انگلیس، هواپیمای توقیف شده از آرژانتین و شرکت «سیتگو» از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی پترولئوس ونزوئلا در آمریکا را خواستار شدند.

«آلوارو فرناندز» رئیس «فدراسیون بومی ایالت بولیوار» گفت: اقوام منطقه خواهان بازگرداندن دارایی‌های ملی به ونزوئلا هستند که به طور غیر قانونی مصادره شده‌اند.

وی افزود: ما مردم بومی ونزوئلا خواستار آن هستیم که آنچه متعلق به ماست، به ما بازگردانده شود؛ طلاها و هواپیمای ربوده شده در آرژانتین.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه از مردم کشورش خواست تا در این کارزار با هدف نجات طلای سپرده‌ شده در بانک انگلیس و سایر دارایی‌ها شرکت کنند.

دولت ونزوئلا در ماه مه به دلیل سرقت طلای متعلق به این کشور که به بانک انگلیس سپرده شده بود در دادگاهی در انگلیس شکایت کرد.

مادورو نیز در حساب توییتر خود نوشت: طلا، سیتگو، هواپیما و پولی که متعلق به مردم است را برگردانید.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مناسبت‌های مختلف اطمینان داده است که ونزوئلا تا بازپس گیری دارایی های ملی ربوده شده، از جمله ذخایر طلا به مبارزه ادامه خواهد داد.


حدود دو ماه (ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) از توقیف هواپیمای ونزوئلایی در فرودگاه آرژانتین می‌گذرد و دخالت آمریکا در این مسئله با واکنش‌ مقام‌های ونزوئلا مواجه شده است. رئیس جمهور ونزوئلا به تازگی اطمینان داد کشورش «با همه سلاح‌های ارتباطی، اجتماعی و سیاسی خود برای هواپیمایی که دزدیده شده است و آن‌ها به صورت وقیحانه قصد مصادره آن در آرژانتین را دارند، مبارزه کند». وی خاطر نشان کرد: خلبانان را که در هیچ جای دنیا مرتکب جرم نشده‌اند، ربوده‌اند.

دادگاه عالی انگلیس در ۲۰ دسامبر گذشته (۲۹ آذر ۱۴۰۰) بخشی از درخواست استیناف خوان گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا را مبنی بر اینکه وی مقام کنترل‌کننده ذخیره طلای ونزوئلا به ارزش یک میلیارد دلار نزد بانک انگلیس است، تایید کرد. دادگاه انگلیس اکنون در حالی در تایید درخواست گوایدو از استرداد ذخایر طلای ونزوئلا به دولت این کشور سر باز زده است که دلسی رودریگز این اقدام را «ماموریت جعلی رهبر مخالفان برای توجیه عملیات سرقت این دارایی‌ها» توسط انگلیس توصیف کرد.

بانک مرکزی ونزوئلا نیز در انتقاد شدید از اقدام دادگاه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم قضایی با تظاهر به نادیده گرفتن مقام‌های قانونی بانک مرکزی ونزوئلا و برای توجیه شبکه جنایی که زمینه برای سوء استفاده از ذخایر ونزوئلا را فراهم می‌کند، حاکمیت حقوق بین‌الملل و نظم قانون اساسی ونزوئلا را نقض می‌کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها