آمادگی پاریس برای میانجی‌گری بین ایروان و باکو

 آمادگی پاریس برای میانجی‌گری بین ایروان و باکو
يکشنبه 22 آبان 1401 - 01:16

رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتای جمهوری آذربایجانی، آمادگی خود را برای حمایت از عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان بیان کرده است.

العالم - اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه شامگاه شنبه از آمادگی پاریس برای میانجی‌گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان جهت حل اختلافات خبر داد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماکرون در گفتگو با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان، آمادگی خود را برای حمایت از عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان بیان کرده است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در این بیانیه ضمن اعلام تماس تلفنی ماکرون با علی‌اف، آمده است: «رئیس‌جمهور بر آمادگی کامل فرانسه برای حمایت از روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور و جستجوی راه حل سیاسی در منطقه که برقراری صلح را ممکن می‌سازد، تاکید کرد».

رئیس جمهور فرانسه در این گفتگوی تلفنی همچنین از «تأثیر تثبیت‌کننده» مأموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا در امتداد مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان استقبال کرد.

سه روز قبل، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان بار دیگر مواضع ارمنستان در بخش شرقی مرز بین دو کشور را هدف قرار داده است.

جنگ در قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف در پی داشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیروی برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها