عراق خبر استرداد نوه برادر صدام، متهم جنایت اسپایکر از لبنان را تایید کرد

عراق خبر استرداد نوه برادر صدام، متهم جنایت اسپایکر از لبنان را تایید کرد
يکشنبه 22 آبان 1401 - 09:07

لبنان که چند ماه قبل به دستور اینترپل نوه برادر ناتنی صدام را به جرم مشارکت در جنایت اسپایکر داعش دستگیر کرده بود او را تحویل عراق داد.

العالم - عراق

رسانه‌های لبنانی از تحویل «عبدالله یاسر سبعاوی الناصری» نوه برادر ناتنی «صدام حسین» دیکتاتور پیشین عراق که در جنایت «اسپایکر» داعش مشارکت داشت، به این کشور خبر دادند.

دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد که روند تحویل گرفتن نوه برادر ناتنی صدام با همکاری تعدادی از نهادهای مربوطه لبنان و عراق انجام شد.

وی افزود: وزارت کشور عراق، سازمان اطلاعات ملی و سفارت عراق در بیروت برای تحویل گرفتن «عبدالله یاسر سبعاوی الناصری» همکاری کردند.

در بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق آمده است که «محمد الشیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور دستور تجلیل از اعضای اداره پلیس عربی در وزارت کشور عراق که در عملیات تحویل گرفتن الناصری همکاری کردند را صادر کرده است.

منابع لبنانی اعلام کردند که این کشور «عبدالله یاسر سبعاوی الناصری» نوه برادر ناتنی صدام را روز جمعه تحویل عراق داده‌ است.

در آگوست سال جاری میلادی سرتیپ «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان از بازداشت «عبدالله یاسر سبعاوی الناصری» نوه برادر ناتنی صدام یعنی «سبعاوی ابراهیم تکریتی» بنا به دستور اینترپل خبر داد.

به گفته منابع امنیتی عراق، الناصری یکی از عاملان جنایت اسپایکر است که طی آن داعش صدها سرباز و افسر عراقی را در سال 2014 قتل عام کرد.

پایگاه اسپایکر (ماجد التمیمی) در نزدیکی شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین عراق قرار دارد که تروریست‌های داعش در 12 ژوئن سال 2014 پس از یورش به شهر تکریت و اشغال این شهر، نزدیک به دو هزار نفر از دانشجویان پایگاه نیروی هوایی اسپایکر را اعدام و در گور جمعی دفن کردند.

جنایت اسپایکر به دست تروریست‌های داعش که 12 تا 15 ژوئن 2014 صورت گرفت، یکی از هولناک‌ترین صحنه‌های حضور داعش در عراق محسوب می‌شود که بعید است تا سال‌های سال، از حافظه مردم این کشور پاک شود. در این جنایت برخی از دانشجویان دانشکده نظامی «اسپایکر» موفق به فرار شدند اما 1700 نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده و به دست داعش با شلیک گلوله اعدام شدند. جنازه بسیاری از این کشته شدگان کماکان یافت نشده است.

دادگاه کیفری مرکزی عراق در سال 2017، حکم اعدام 27 نفر از افرادی را داد که در این جنایت دست داشتند و 25 متهم را به دلیل عدم اثبات اتهامشان، آزاد کرد. «طارق المندلاوی» مدیر کل اداره شهدا و قربانیان تروریسم در سازمان «الشهداء» عراق، سال گذشته، اعلام کرد که بیش از 1200 پیکر در 17 گور جمعی در تکریت کشف شده‌اند.

سبعاوی ابراهیم حسن التکریتی برادر ناتنی صدام نیز متهم به دست داشتن در انفجارها و کشتارهایی بود که پس از فروپاشی رژیم سابق عراق روی داد و یک میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، در نظر گرفته شد. سوریه وی را دستگیر کرد و به نیروهای عراقی تحویل داد و نیروهای عراقی نیز او را به نیروهای آمریکایی تحویل دادند. وی در مارس 2009 توسط دادگاهی در بغداد به اعدام با چوبه دار محکوم شد اما در نهایت در 8 ژوئیه 2013 بر اثر سرطان درگذشت.

پربیننده ترین خبرها