جزئیات بازداشت نوه برادر صدام به اتهام جنایت اسپایکر

جزئیات بازداشت نوه برادر صدام به اتهام جنایت اسپایکر
شنبه 29 مرداد 1401 - 11:00

مدیرکل امنیت عمومی لبنان از بازداشت نوه برادر صدام خبر داد که به کشتار هولناک در پایگاه اسپایکر عراق متهم بود و تحت تعقیب اینترپل قرار داشت.

العالم ـ لبنان

رسانه‌های لبنانی، دیروز (جمعه، ۱۹ آگوست) از بازداشت نوه برادر صدام به دست پلیس اینترپل در بیروت خبر دادند. رسانه‌های محلی و عربی نیز از انتشار یک ویدئو ضبط شده از «سعد سبعاوی ابراهیم الحسن» برادرزاده صدام حسین خبر دادند که در آن از سازمان های عربی و بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر خواست تا برای اطلاع از سرنوشت عبدالله یاسر السبعاوی وارد عمل شوند که به ادعای او توسط مقامات امنیتی لبنان دستگیر شده است.

به نوشته وبگاه «النشره» لبنان، سرتیپ عباس ابراهیم در خصوص دستگیری عبدالله یاسر سبعاوی الناصری، متهم به دخالت در جنایت اسپایکر توضیح داد که اداره امنیت عمومی لبنان این فرد را بر اساس حکم بازداشت صادر شده از سوی اینترپل به دلیل اتهامش در دست داشتن یک عملیات جنایتکارانه که به کشته شدن هزاران بی‌گناه منجر شده، بازداشت کرده است.

پایگاه اسپایکر (ماجد التمیمی) در نزدیکی شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین عراق قرار دارد که تروریست‌های داعش در ۱۲ ژوئن سال ۲۰۱۴ پس از یورش به شهر تکریت و اشغال این شهر، نزدیک به دو هزار نفر از دانشجویان پایگاه نیروی هوایی اسپایکر را اعدام و در گور جمعی دفن کردند.

جنایت اسپایکر به دست تروریست‌های داعش که ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ صورت گرفت، یکی از هولناک‌ترین صحنه‌های حضور داعش در عراق محسوب می‌شود که بعید است تا سال‌های سال از حافظه مردم این کشور پاک شود. در این جنایت برخی از دانشجویان دانشکده نظامی «اسپایکر» موفق به فرار شدند اما ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده به دست داعش با شلیک گلوله اعدام شدند. جنازه بسیاری از این کشته شدگان کماکان یافت نشده است.

دادگاه کیفری مرکزی عراق در سال ۲۰۱۷، حکم اعدام ۲۷ نفر از افرادی را داد که در این جنایت دست داشتند و ۲۵ متهم را به دلیل عدم اثبات اتهامشان، آزاد کرد. «طارق المندلاوی» مدیر کل اداره شهدا و قربانیان تروریسم در سازمان «الشهداء» عراق، سال گذشته، اعلام کرد که بیش از ۱۲۰۰ پیکر در ۱۷ گور جمعی در تکریت کشف شده‌اند.

سرتیپ عباس ابراهیم در گفت‌وگو با شبکه خبری «العراقیه» تصریح کرد که سازمان امنیت عمومی لبنان در چارچوب قوانین بین‌الملل، قوه قضائیه و تفاهم‌نامه‌های مبادله و استرداد افراد تحت تعقیب بین کشورها از جمله کشور دوست و برادر عراق، عمل می‌کند و به نوبه خود اجازه نمی‌دهد که متهمان تحت فشارها و دخالت‌های دیگران از مجازات فرار کنند. این وظیفه لبنان در قبال مردم عراق است.

منابع آگاه امنیتی لبنان گزارش دادند که نوه برادر صدام، در حال حاضر تحت بازداشت است و در انتظار صدور حکم دستگاه قضایی لبنان در خصوص آزادی یا تحویل به نیروهای عراقی به سر می‌برد.

به گزارش فارس، سبعاوی ابراهیم حسن التکریتی برادر ناتنی صدام، است که متهم به دست داشتن در انفجارها و کشتارهایی بود که پس از فروپاشی رژیم سابق عراق روی داد و یک میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، در نظر گرفته شد. سوریه وی را دستگیر کرد و به نیروهای عراقی تحویل داد و نیروهای عراقی نیز او را به نیروهای آمریکایی تحویل دادند. وی در مارس ۲۰۰۹ توسط دادگاهی در بغداد به اعدام با چوبه دار محکوم شد اما در نهایت در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳ بر اثر سرطان درگذشت.

پربیننده ترین خبرها