گزارش اطلاعاتی واشنگتن از دخالت ابوظبی در امور سیاسی آمریکا

گزارش اطلاعاتی واشنگتن از دخالت ابوظبی در امور سیاسی آمریکا
يکشنبه 22 آبان 1401 - 11:38

یک گزارش اطلاعاتی در آمریکا نشان می‌دهد که امارات عربی متحده از طریق سوءاستفاده‌های قانونی و غیرقانونی به دخالت در امور سیاسی این کشور مبادرت ورزیده است.

العالم - آمریکا

روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد یکشنبه در مقاله‌ای به نقل از یک گزارش اطلاعاتی، از دخالت امارات عربی متحده در امور سیاسی آمریکا خبر داد.

این روزنامه به نقل از سه منبعی که این گزارش اطلاعاتی را مطالعه کرده‌اند، نوشت: امارات متحده عربی در طول چندین دولت آمریکا تلاش کرده است تا از نقاط آسیب‌پذیر حاکمیت آمریکا از جمله وابستگی به کمک‌های کمپینی و شرکت‌های لابی قدرتمند و همچنین سهل انگاری در اجرای قوانین مقابله به افشای اطلاعات به نفع خود استفاده کند.

بر اساس این گزارش، امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) بیش از ۱۵۴ میلیون دلار به لابی‌گران و میلیون‌ها دلار دیگر با عنوان کمک‌های مالی در اختیار دانشگاه‌های ایالات متحده قرار داده است.

گفتنی است، در قوانین آمریکا هیچ منعی برای لابی‌گرانی که به کمپین‌های سیاسی کمک مالی می‌کنند وجود ندارد.

یکی از قانونگذاران آمریکایی که این گزارش اطلاعاتی را خوانده است در این باره گفت: این گزارش نشان می‌دهد که چگونه دموکراسی آمریکایی توسط پول خارجی تحریف می‌شود. این اطلاعات جدید باید به عنوان یک زنگ خطر عمل کند.

شورای اطلاعات ملی به عنوان بازوی تحلیلی جامعه اطلاعات آمریکا تاکنون درباره این گزارش به طور علنی پاسخی ارائه نداده است.

بنابر این گزارش، یکی از موارد سوء استفاده‌ از طرف امارات، استخدام سه مقام اطلاعاتی و نظامی سابق آمریکا برای زیر نظر داشتن مخالفان، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و شرکت‌های آمریکایی بوده است که در پرونده‌های حقوقی آن آمده است: دادستان‌های آمریکایی اعلام کردند این افراد به امارات در نفوذ به شبکه‌های اطلاعاتی رایانه‌ای آمریکا و سایر کشورها کمک کرده‌اند.

سال گذشته، هر سه نفر در دادگاه اعتراف کرده و حدود ۱.۷ میلیون دلار برای رفع اتهامات جنایی جریمه شدند که از نظر بسیاری از منتقدان این مقدار جریمه به عنوان اهرم بازدارنده کافی نبوده است.

یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن در این باره اظهار داشت که به نفوذ و جایگاه خوب و شایسته این کشور در آمریکا که به سختی به دست آمده است افتخار می‌کند.

وی، جایگاه امارات در دولت‌های آمریکایی را حاصل ده‌ها سال همکاری نزدیک دو کشور و سیاست‌های موثر دانست و ادامه داد: این نشان دهنده وجود خواسته‌ها و ارزش‌های مشترک میان دو کشور است.

این گزارش ادامه می‌دهد: پس از مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار واشنگتن پست در ترکیه، تمرکزها بر نقش امارات در واشنگتن بیشتر شد.

همچنین پس از اینکه سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسید که قتل او به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی انجام شده است، شرکت‌های لابی‌گر واشنگتن و اندیشکده‌ها روابط مالی خود را با ریاض قطع کردند.

بنا بر این گزارش، اگرچه امارات هیچ دخالتی نداشت اما ارتباط ولیعهد و «محمد بن زاید آل نهیان» رییس امارات، موجب تحقیقات بیشتر و افزایش توجه‌ها با این کشور شد.

در این میان، بسیاری از کارشناسان از رویکرد دولت آمریکا در تحقیق و بررسی در مورد یک متحد نزدیک ابراز شگفتی کرده اند.

به گفته «بروس ریدل» یکی از اعضای ارشد اندیشکده موسسه بروکینگز که در دهه ۱۹۹۰ در شورای اطلاعات ملی آمریکا فعالیت داشت، جامعه اطلاعاتی آمریکا به طور معمول از هر گونه تحقیق که به عنوان تحقیق در مسائل داخلی کشور تعبیر شود، اجنتاب می‌ورزد.

وی تاکید کرد: چنین اقدامی (بررسی درباره فعالیت‌های امارات) منحصر به فرد و نشانگر رویکرد متفاوت و چالشی جامعه اطلاعاتی آمریکا است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها