لاوروف: غرب به دنبال نظامی کردن جنوب شرق آسیا است

لاوروف: غرب به دنبال نظامی کردن جنوب شرق آسیا است
يکشنبه 22 آبان 1401 - 12:45

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا قصد دارد در جنوب شرق آسیا مانع از تأمین منافع پکن و مسکو شود.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت غرب در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین، جنوب شرق آسیا را «نظامی» می کند؛ اظهاراتی که به رویارویی روسیه و رهبران غربی در نشست گروه 20 در بالی اندونزی دامن می‌زند.

پس از آنکه کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند در این اجلاس شرکت کند و مشغله‌های فراوانی دارد، لاوروف ریاست هیئت روسیه را در آن برعهده خواهد داشت. این اولین نشست بلندپایه از زمان آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در فوریه محسوب می‌شود.

قرار است اوکراین در دستور کار رهبران غربی قرار گیرد. آنها احتمالاً به طور علنی با روسیه در مورد عملیات نظامی این کشور در اوکراین مخالفت خواهند کرد و چین و هند را - که هر دو پیشتر نسبت به این منازعه ابراز نگرانی کرده اند - به انتقاد از اقدامات مسکو سوق خواهند داد.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در پنوم پن، ایالات متحده را به خاطر اقداماتش در منطقه - که هم روسیه و هم غرب آن را یک میدان رقابت استراتژیک ژئوپلیتیک بالقوه در منطقه و دهه های آینده می‌دانند، سرزنش کرد.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده و متحدانش در ناتو در تلاش هستند تا بر این فضا مسلط شوند.»

او افزود استراتژی جو بایدن در هند و اقیانوسیه تلاشی برای دور زدن «ساختارهای فراگیر» برای همکاری منطقه ای است و شامل «نظامی کردن این منطقه با تمرکز آشکار بر مهار چین و مهار منافع روسیه در آسیا و اقیانوسیه است.»

ایالات متحده و روسیه عضو آسه آن، مجموعه ای شامل 10 کشور در جنوب شرقی آسیا، نیستند، اما آنها در مذاکراتِ پیش از نشست گروه 20 در بالی شرکت کردند.

از زمانی که غرب در واکنش به منازعه اوکراین، مسکو را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای مواجه کرد، روسیه به دنبال تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی بسیار نزدیک‌تر با آسیا بوده است.

پربیننده ترین خبرها