پیش از نشست گروه ۲۰؛

روسای جمهور چین و آمریکا امروز دیدار می‌کنند

روسای جمهور چین و آمریکا امروز دیدار می‌کنند
دوشنبه 23 آبان 1401 - 10:51

«شی جین پینگ» امروز (دوشنبه) به بالی اندونزی خواهد رسید تا پیش از شروع نشست گروه ۲۰ دیداری با «جو بایدن» داشته باشد.

العالم - آسیا

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص مسئله تایوان، بحران اوکراین و مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای کره شمالی گفت‌وگو کنند؛ موضوعاتی که از محورهای اصلی نشست گروه ۲۰ که روز سه‌شنبه بدون حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آغاز خواهد شد، می‌باشد.

پس از آنکه کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین به دلیل "مشغله کاری" در این نشست حضور نخواهد داشت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نماینده رئیس‌جمهور این کشور در نشست گروه ۲۰ خواهد بود.

جو بایدن در آستانه دیدارش با شی جین پینگ، به رهبران آسیایی در کامبوج گفت که ارتباطات ایالات متحده با چین به‌خصوص در روزهای آتی ادامه‌دار خواهد بود تا از درگیری‌ها جلوگیری شود.

بایدن طی نشست شرق آسیا در کامبوج ضمن تاکید بر مسئله صلح در تنگه تایوان، خاطرنشان کرد: «ایالات متحده قویا با چین رقابت خواهد کرد اما در عین حال اطمینان حاصل می‌کند که این رقابت منجر به درگیری نخواهد شد.» این رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه به بالی رسید.

روابط بین این دو ابرقدرت به دلایل تنش‌های فزاینده‌ای از هنگ کنگ و تایوان گرفته تا دریای چین جنوبی و اعمال محدودیت‌ها علیه فناوری چینی در سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

همچنین، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت، تنش‌ها شدت گرفت. پکن، این جزیره (تایوان) را بخشی از خاک خود می‌داند و در آن زمان هم تاکید کرد که هرگونه سفر مقامات آمریکایی به این جزیره قوانین چین را نقض می‌کند. اما با این حال، مقامات آمریکایی گفتند که طی دو ماه اخیر تلاش‌هایی از دو طرف پکن و واشنگتن انجام شده تا روابط میان دو کشور بهبود پیدا کند.

بایدن و شی از زمان شروع ریاست جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، پنج تماس صوتی و تصویری برگزار کرده‌اند و آخرین دیدار حضوری آن‌ها به دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برمی‌گردد؛ زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیدار حضوری روز دوشنبه میان جو بایدن و شی جینپینگ در هتل ساحلی لوکس "مالیا" در نوسا دوآ بیچ بالی برگزار خواهد شد. بعید است که یک بیانیه مشترک صادر شود اما این دیدار می‌تواند روابط دوجانبه را باثبات کند.»

هر دو رهبر روز سه‌شنبه در افتتاحیه نشست گروه ۲۰ حضور خواهند داشت.

همچنین، به گفته سخنگوی داونیگ استریت، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس قرار است دیداری با سرگئی لاوروف داشته باشد. سوناک احتمالا دیداری دوجانبه با بایدن نیز برگزار کند.

به گزارش ایسنا، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا هم قرار است به همراه جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی در یک مجمع تجاری پیش از نشست گروه ۲۰ سخنرانی کند. احتمال می‌رود، ایلان ماسک، رئیس توییتر و بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس هم در یکی از جلسات این نشست به صورت مجازی شرکت کند.

پربیننده ترین خبرها