لاوروف: درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی پنتاگون در جهان هشدار می‌دهیم

لاوروف: درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیکی پنتاگون در جهان هشدار می‌دهیم
سه شنبه 24 آبان 1401 - 16:41

وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به دستور کشورهای غربی به کی‌یف برای عدم مذاکره با مسکو، گفت که از لحظه به قدرت رسیدن کودتاچیان در اوکراین، جنگ ترکیبی توسط غرب علیه روسیه آغاز شده است.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) طی سخنرانی در اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی، درباره فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی آمریکا در کشورهای مختلف هشدار داد.

لاوروف در ابتدای این سخنرانی گفت: «گروه ۲۰ باید برای رهایی از هرگونه اقدام تبعیض‌آمیز در زمینه انرژی تلاش کند. با وجود تحریم‌ها، ۱۰ میلیون تن غلات به ویژه گندم به آسیا و آفریقا صادر شد. ما از تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر حمایت می‌کنیم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه روسیه از تسلط بر بازارهای دارو خودداری می‌کند، توضیح داد: «ما اولین کشوری بودیم که واکسن ضد ویروس کرونا تولید کردیم. اما غرب برای صادرات غلات و کود از روسیه به کشورهای جهان موانعی ایجاد کرده است».

این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت: «ما توجه همگان را به فعالیت‌های بیولوژیکی-نظامی پنتاگون در بسیاری از کشورها، به ویژه در آسیای مرکزی جلب می‌کنیم. از لحظه به قدرت رسیدن کودتاچیان در اوکراین، جنگ ترکیبی توسط غرب [علیه روسیه] آغاز شده است».

لاوروف با بیان اینکه مسکو تلاش غربی‌ها برای محکوم کردن روسیه در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ را رد می‌کند، تصریح کرد: «غرب سعی دارد تا بیانیه اجلاس گروه ۲۰ را سیاسی کند. با این حال کشورهای غربی نتوانستند روسیه را به دلیل عدم دستیابی به توافق بر سر بیانیه نهایی نشست گروه ۲۰، سرزنش کند».

طبق این گزارش، وی درباره عملیات نظامی ویژه در دونباس نیز گفت: «متهم کردن روسیه به تجاوز به اوکراین، یک اقدام تحریک‌آمیز است، زیرا ما در حال محافظت از مرزهای خود و جمعیت روسیه در دونباس هستیم. این در حالی است که جهان به [ولودیمر] زلنسکی [رئیس جمهور اوکراین] دستور می‌دهد که با روسیه مذاکره نکند».

وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به گفتگوی خود با رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در مورد وضعیت اوکراین، اضافه کرد: «به ماکرون و شولتز گفتم که اوکراین روند مذاکره با روسیه را مسدود کرده است».

به نوشته اسپوتنیک،‌ لاوروف درباره توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین نیز توضیح داد: «[آنتونیو] گوترش [دبیرکل سازمان ملل] به من وعده‌های آمریکا و اروپا را در رابطه با نقش روسیه در توافقنامه صادرات غلات را منتقل کرد. کشورهای غربی و ترکیه به ضرورت جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین در رابطه با توافق غلات پی برده‌اند».

وی با بیان اینکه پیش‌نویس بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ شامل ارزیابی‌های غرب و روسیه از وضعیت اوکراین است، افزود: «با وجود اتهام‌زنی‌های آمریکا در این اجلاس، سایر کشورها اعتقاد داشتند که درگیری در اوکراین با تحریک واشنگتن آغاز شد».

پیش از این نیز «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین با بیان اینکه مذاکرات صلح با کی‌یف غیرممکن است، گفته بود عملیات در اوکراین شاید بعد از دستیابی به اهداف هم ادامه یابد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها