نماینده سازمان ملل: به تعویق افتادن انتخابات می تواند تهدید تجزیه لیبی را به همراه داشته باشد

نماینده سازمان ملل: به تعویق افتادن انتخابات می تواند تهدید تجزیه لیبی را به همراه داشته باشد
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 08:23

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع متشنج لیبی به درخواست روسیه برگزار شد.

العالم _ لیبی

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی هشدار داد اولین سالگرد تعویق انتخابات در لیبی به سرعت نزدیک می شود و تاخیر بیشتر در رای گیری می تواند این کشور آشفته‌ی شمال آفریقا را به سمت بی ثباتی بیشتر سوق دهد و آن را «در خطر تجزیه قرار دهد.»
عبدالله بثیلی به شورای امنیت سازمان ملل گفت آتش بسِ اکتبر 2020 با وجود تشدید لفاظی ها و افزایش نیرو توسط دولت های رقیب در شرق و غرب کشور همچنان ادامه دارد.
لیبیِ نفت خیز پس از قیام تحت حمایت ناتو که دیکتاتور دیرینه معمر قذافی را در سال 2011 سرنگون کرد و به قتل او منجر شد، در هرج و مرج فرو رفت.
بحران سیاسی کنونی کشور ناشی از عدم برگزاری انتخابات در 24 دسامبر 2021 و امتناع نخست وزیر عبدالحمید دبیبه - که دولت انتقالی را در پایتخت طرابلس رهبری می کند - از کناره گیری است. در پاسخ، پارلمان مستقر در شرق کشور، نخست‌وزیر رقیب، فتحی باشاغا را منصوب کرد که ماه‌ها در پی استقرار دولت خود در طرابلس بوده است.
بثیلی، وزیر و دیپلمات پیشین سنگالی که در اواسط اکتبر وارد لیبی شد و به تمام نقاط این کشور سفر کرده است، به شورا گفت که امید لیبیایی ها را به «صلح، ثبات و نهادهای قانونی» مشاهده کرده است.
او گفت: «با این حال، درک فزاینده ای وجود دارد که برخی از بازیگران نهادی، فعالانه مانع پیشرفت به سمت انتخابات می شوند.»
او هشدار داد که طولانی شدن تعویق انتخابات، «کشور را در برابر بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی آسیب‌پذیرتر می‌کند» و ممکن است خطر تجزیه را به همراه داشته باشد. بثیلی از اعضای شورای امنیت خواست تا "برای تشویق رهبران لیبی به همکاری با عزم برای برگزاری هر چه سریعتر انتخابات" دست به دست هم دهند.
بثیلی از شورا خواست «پیامی صریح به مانع تراشی ها ارسال کند که اقدامات آنها بدون پیامد نخواهد ماند.»
وی گفت، شورا به صراحت اعلام می کند که پایان دادن به آتش بس و توسل به خشونت و ارعاب «پذیرفته نخواهد شد و هیچ راه حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد.»
روسیه خواستار برگزاری این نشست شد و دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه، وضعیت لیبی را «بسیار متشنج» و »بی ثبات» توصیف کرد و افزود هیچ نشانه ای از پایان فعالیت دولت های رقیب در آینده نزدیک وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها