قطعنامه پیشنهادی ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی به شورای حکام ارائه شد

قطعنامه پیشنهادی ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی به شورای حکام ارائه شد
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 12:21

قدرت‌های غربی بار دیگر ادعا‌های مضحک و تکراری خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار کردند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع آگاه دیپلماتیک می گویند آمریکا و سه کشور اروپایی قطعنامه پیشنهادی جدیدی را در محکومیت ادعای عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نهاد سازمان ملل ارائه کردند.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت این متن عصر سه‌شنبه، ۲۴ آبان ارائه شد».

یک منبع دیگر در آستانه افتتاح نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اطلاعات را تایید کرده است.

آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان پس از اطلاع از گزارش هفته گذشته آژانس این تصمیم را اتخاذ کردند. در گزارش آژانس بر عدم پیشرفت در موضوع سه سایت اعلام نشده در ایران که در گذشته آثاری از اورانیوم در آنها کشف شده، تاکید شده بود.

پیشتر نیز رویترز گزارش داده بود به متن نامه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام دسترسی پیدا کرده که در آن از شورای حکام خواسته‌ شده با تصویب قطعنامه‌ای از ایران بخواهد بی‌درنگ درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود توضیح دهد.

اکنون بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی یافته، شورای حکام «نگرانی عمیق خود» را درباره این موضوع که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» حل‌نشده باقی‌ مانده ابراز می‌کند.

قطعنامه پیشنهادی چهار قدرت غربی با مطرح کردن ادعا‌های تکراری و مضحک، این امر را که تهران بدون تاخیر «توضیحات فنی معتبر» در مورد وجود ذرات اورانیوم در این مکان‌های اعلام شده را ارائه کند، «ضروری و فوری می‌داند».
همچنین این قطعنامه خواهان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «نمونه‌برداری» شده است.

قرار است هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پایان ماه جاری میلادی به ایران سفر کند تا برای حل این مناقشه طولانی‌مدت میان تهران و آژانس تلاش کند.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که یکی دیگر از دلایل نگرانی، «توسعه مستمر برنامه هسته‌ای ایران» است، با توجه به این که نزدیک به دو سال است که ظرفیت راستی‌آزمایی آژانس درباره این برنامه به شدت محدود شده است.

در مقابل، مسکو در یک سند غیررسمی که میان کشورهای عضو شورای حکام آژانس توزیع کرده است، «اقدام غیرسازنده»ای را که به عقیده روسیه در صورت موفقیت، «عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت» محکوم کرد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه مشابهی را در ماه ژوئن گذشته، تابستان، تصویب کرد که تنها روسیه و چین به آن رای مخالف دادند.
در واکنش به تصویب آن قطعنامه، ایران آن را یک اقدام «سیاسی» خواند و محکوم کرد. همچنین تهران تصمیم گرفت ۲۷ دوربین نصب شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را حذف کند.

پربیننده ترین خبرها