سوریه انفجار استانبول را محکوم کرد

سوریه انفجار استانبول را محکوم کرد
چهارشنبه 25 آبان 1401 - 16:07

وزیر خارجه سوریه در سخنانی انفجار تروریستی بعد از ظهر یکشنبه ۲۲ آبان در خیابان گردشگری استقلال شهر استانبول ترکیه را محکوم کرد.

العالم - سوریه

به گزارش رسانه‌های سوریه، فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در این باره اظهار داشت: سوریه تروریسم را در هر کجا که باشد محکوم می‌کند و هنوز از حادثه‌ای که در استانبول رخ داد اطلاعی در دست نیست.

بعد از ظهر یکشنبه ۲۲ آبان در خیابان گردشگری استقلال استانبول انفجاری رخ داد. به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حداقل شش نفر در این انفجار کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند.

وی در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر انجام حملات به مواضع کُردها در مناطق شمالی سوریه نیز گفت: اگر دولت ترکیه می‌خواهد از چنین حوادثی علیه سوریه سوء استفاده کند، باید بدانند که این خود آنها هستند که تروریست‌ها را به سوریه فرستاده‌اند. ده‌ها هزار و شاید صدها هزار نفر توسط آنها به سوریه فرستاده شده‌اند. آنها نباید از چنین حوادثی به عنوان بهانه‌ای برای انجام فعالیت‌ها یا اقداماتی استفاده کنند که ممکن است وضعیت را تشدید کرده و به مرحله انفجار برساند.

المقداد همچنین تاکید کرد: در حال حاضر این ترکیه است که آب را بر روی ملت ما در استان "الحسکه" سوریه قطع می‌کند و بیش از یک میلیون و چند هزار نفر از مردم ما در الحسکه در نتیجه این موضع ترکیه در رنج هستند. من نتیجه موضع ترکیه را بازگو می‌کنم و می‌دانم ترکیه اجازه نداده است که کارشناسان به ایستگاه پمپاژ آب "علوک" بیایند.

وزیر خارجه سوریه همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین به دولت ترکیه می‌گوییم که ملت سوریه از توطئه‌های آنها غافل نیستند و ما پیام را دریافت کرده‌ایم و سوریه از هر وجب از خاک خود دفاع خواهد کرد.

المقداد در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اظهارات اخیر مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود مبنی بر احتمال بررسی ارتقای سطح روابط میان دمشق و آنکارا از روابط امنیتی به دیپلماتیک نیز تصریح کرد: ما به صحبت‌های آنها را می‌شنویم، اما این اتفاق با از بین بردن تروریسم، عدم حمایت از تروریسم، عقب نشینی نظامی از خاک سوریه و توقف هرگونه حمایت از (گروههای تروریستی) "جبهه النصره" و داعش آغاز می‌شود.

به دنبال لحن آشتی جویانه آنکارا در قبال دمشق طی چند ماه اخیر، وزیر خارجه ترکیه در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره ارتقای روابط میان دو طرف به روابط دیپلماتیک را قابل ارزیابی خواند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در جریان نشست دولت کشورش در روز سه شنبه گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ارتباط با سوریه وجود ندارد، اما تماس بین سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: ترکیه می‌تواند ارتقای روابط با سوریه را از سطح اطلاعاتی به دیپلماتیک در صورت مساعد بودن شرایط ارزیابی کند.

اردوغان چندی پیش و در پایان مشارکت خود در نشست سران " شورای سیاسی اروپا " در پراگ (پایتخت چک)، طی یک نشست مطبوعاتی آمادگی خود را برای دیدار با "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه اعلام کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفته بود که "اگر زمان مناسب دیدارش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، برسد، (این دیدار) امکان پذیر است." وی در عین حال افزوده بود که هم اکنون عملا گفت وگوها در سطح پایین تری میان دو طرف جریان دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها