پارلمان مغرب به دنبال تصویب توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

پارلمان مغرب به دنبال تصویب توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی
جمعه 27 آبان 1401 - 11:23

مغرب اعلام کرد قصد دارد دوشنبه آینده، لایحه‌ای را در پارلمان تصویب کند که به دولت اجازه می‌دهد توافقنامه‌ای با رژیم اشغالگر صهیونیستی در ارتباط با ارائه خدمات بین‌المللی امضا کند.

العالم - مراکش

به گزارش سایت رای الیوم، در بیانیه پارلمان مغرب آمده است که مجلس نمایندگان در روز دوشنبه 21 نوامبر (30 آبان) جلسه عمومی برای تصویب پیش نویس متون قانونی برگزار خواهد کرد.

سایت مذکور توضیح داد که از جمله پروژه هایی که این شورا قصد تصویب آن را دارد، لایحه تصویب موافقتنامه خدمات هوایی بین مغرب و رژیم اشغالگر است که در 11 اوت 2021 (20 مرداد 1400) در رباط امضا شد.

در صورتی که هر دو اتاق پارلمان (نمایندگان و مشاوران) این توافقنامه را تصویب کنند، به عنوان اولین توافقنامه بین مغرب و رژیم اشغالگر صهیونیستی که به پارلمان ارجاع می شود، در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد تا لازم الاجرا شود.

در 16 اکتبر 2021 (24 مهر 1400)، دولت مغرب در اولین دیدار با مقامات رژیم اشغالگر، دو قرارداد را در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم اشغالگر صهیونیستی امضا کرد.

طبق این قرارداد، مقامات هواپیمایی هر یک از طرفین قرارداد باید اطلاعات مربوط به خدمات مورد تایید شرکت های هواپیمایی خود را به مقامات هواپیمایی طرف دیگر ارائه دهند.

در 10 دسامبر 2020 (19 آذر 1400)، رژیم اشغالگر صهیونیستی و مغرب پس از تعلیق در سال 2000 و پس از توقف روابط به دلیل وقوع انتفاضه دوم فلسطین، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را اعلام کردند.

مغرب پس از امارات، بحرین و سودان چهارمین کشور عربی است که پس از امارات، بحرین و سودان با رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال 2020 عادی سازی روابط را اجرا کرده است.

شایان ذکر است، این اقدام مغرب در عادی سازی با رژیم کودک کش صهیونیستی با اعتراضاتف مردم، نهادها و احزاب مغربی مواجه شده است.

پربیننده ترین خبرها