برنامه نظامی کانادا برای به چالش کشیدن چین

برنامه نظامی کانادا برای به چالش کشیدن چین
يکشنبه 29 آبان 1401 - 06:38

کانادا قصد تقویت حضور نظامی خود در حوزه هند-اقیانوسیه با هدف تقویت پتانسیل «به چالش کشیدن چین» را دارد.

العالم - آسیا

«آنیتا آناند»، وزیر دفاع کانادا گفت، اتاوا در راستای راهبرد خود برای مهار نفوذ رو به افزایش چین قصد تقویت حضور نظامی خود در حوزه هند-اقیانوسیه را دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر دفاع کانادا در سخنرانی در جریان مجمع امنیتی بین‌المللی هالیفاکس با به چالش کشیدن پکن گفت: «ما هر وقت که مجبور شویم چین را به چالش خواهیم کشید و زمانی که لازم باشد با چین همکاری خواهیم کرد.»

آناند اظهار کرد، روابط کانادا با کشورهای حوزه هند-اقیانوسیه برای منافع امنیتی‌اش بسیار مهم بوده و همچنین برای پیشبرد اهداف مرتبط با مسائل اقتصادی و اهداف محیط زیستی چالش برانگیز سودمند است.

وزیر دفاع کانادا که کشورش همراستا با دیگر متحدان غربی اوکراین، در مدت گذشته از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور از کی‌ِیف حمایت تسلیحاتی به عمل آورده، به احتمال افزایش بودجه نظامی کشورش در چارچوب سیاستی فراگیر و پیشرفته اشاره و ادعا کرد: «استراتژی ما کانادا را در جایگاه رهبر اشاعه صلح و امنیت در منطقه قرار خواهد داد. ما حظور نظامی خود را افزایش خواهیم داد و روابط امنیتی و دفاعی خوئد با شرکا و متحدان در منطقه را تقویت خواهیم کرد.»

وزیر دفاع کانادا از طرح جزئیات بیشتر برنامه‌های نظامی کشورش برای این منطقه خودداری کرده و گفت، جزئیات مربوط به این برنامه‌ها در چند هفته آینده رونمایی خواهند شد.

وزیر دفاع کانادا در سخنرانی خود در افتتاحیه مجمع امنیتی بین المللی هالیفاکس خواستار تقویت همکاری در میان متحدان و کشورهای هم‌فکر با کشور خود شد. او همچنین کانادا را متعهد به یک سازمان نظامی مشترک با آمریکا موسوم به «فرماندهی دفاع هوا-فضای آمریکای شمالی» دانست.

پیش از او نیز «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا هم در اظهار نظر در خصوص روابط اتاوا با پکن گفت، راهبرد کانادا در قبل چین، به چالش کشیدن آن در مورد مسائلی همچون نقض ادعایی حقوق بشر در ضمن همکاری‌ با این کشور بزرگ آسیایی بر سر اهداف مشترک همچون سلامت جهانی، عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تغییرات آب‌وهوایی است.

جولی ادعا کرد چین یک «قدرت جهانی اخلالگر» است اما اذعان کرد که «نفوذ و اندازه بزرگ این کشور همکاری با آن را ضروری می‌کند.»

پکن به صورت به این اظهارات وزیر دولت کانادا واکنش نشان داده و آن را نقض کننده حقایق و آکنده از «غرض ورزی ایدئولوژیک» دانست.

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری عادی در واکنش به این مواضع کانادا گفت:‌ آنها «بی شرمانه در امور داخلی چین مداخله می‌کنند.»

هفته گذشته «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا به دیدر «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس گروه 20 در اندونزی رفت.

تصاویری از گفت‌وگوی شی جین‌پینگ با جاستین ترودو در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ در بالی منتشر شد که در آن شی، ترودو را با سرزنش شدید، تحقیر می‌کند.

منابع کانادایی گزارش داده بودند که ترودو در این اولین گفت‌وگوی دو طرف بعد از بیش از سه سال، نگرانی‌های جدی را درباره دخالت احتمالی پکن در امور داخلی اُتاوا مطرح کرده است.

وزارت خارجه چین پنجشنبه (۱۷ نوامبر، ۲۶ آبان) به ویدئوی جنجالی منتشر شده از گفت‌وگوی شی جین‌پینگ با جاستین ترودو در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی واکنش نشان داد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که رئیس‌جمهور این کشور در حال انتقاد از نخست‌وزیر کانادا نبوده است. وی در ادامه گفت که پکن از تبادل نظر صریح تا زمانی که بر مبنای یکسان انجام شود، حمایت می‌کند و افزود چین امیدوار است کانادا برای بهبود روابط دوجانبه اقدام کند.

اُتاوا در هفته‌های اخیر بعد از سال‌ها تنش در روابط بین دو کشور، دولت چین را به مداخله در «نهادهای دموکراتیک» و سیستم قضایی خود متهم کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها