مخالفت حکومت سعودی با آزادی القحطانی

مخالفت حکومت سعودی با آزادی القحطانی
دوشنبه 30 آبان 1401 - 15:37

حساب کاربری "معتقلي الرأی" در توییتر نوشت:‌ فردا محکومیت 10 ساله محمد فهد القحطانی به پایان می‌رسد، اما وی از 24 اکتبر ناپدید شده است و مقامات از افشای محل نگهداری وی خودداری می‌کنند.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، دکتر محمد فهد القحطانی، استاد سابق اقتصاد (مؤسسه امور دیپلماتیک وزارت امور خارجه) و یکی از اعضای مؤسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی، نزدیک به 10 سال است که توسط مقامات سعودی بازداشت شده است؛ مقامات امنیتی وی را در اواسط سال ۲۰۱۲ به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری بازداشت کردند، در حالی که دادگاه در مارس ۲۰۱۳ او را به ۱۰ سال زندان و پس از اتمام این دوره، ممنوعیت از سفر به مدت ۱۰ سال محکوم کرد.

مهمترین اتهامات وارده به محمد القحطانی، مشارکت در ایجاد یک انجمن مدنی غیرمجاز، انتقاد از سیاست دولت و نحوه مدیریت امور اقتصادی توسط دولت، تحریک افکار عمومی علیه مقامات، و توصیف «پادشاهی عربستان سعودی» با عناوینی چون دولت پلیسی و حکومت نظامی است.

ناپدید شدن اجباری اغلب به عنوان یک استراتژی برای گسترش وحشت در جامعه سعودی مورد استفاده قرار گرفته است. احساس ناامنی ناشی از این عمل تنها به بستگان نزدیک ناپدیدشدگان محدود نمی‌شود ، بلکه بر جوامع و جامعه آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

ناپدید شدن اجباری در زندان‌های رژیم آل سعود در حال افزایش است. این رژیم عامدانه از سیاست وحشیانه و سرکوبگرانه علیه مخالفان ، بدون احترام به قوانین بشردوستانه یا بین‌المللی استفاده می‌کند.

پربیننده ترین خبرها