آغاز کار نوزدهمین نشست بین المللی سوریه در آستانه

آغاز کار نوزدهمین نشست بین المللی سوریه در آستانه
سه شنبه 1 آذر 1401 - 13:53

نوزدهمین نشست بین المللی آستانه درباره سوریه امروز (سه شنبه) با حضور نمایندگان ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

العالم - سوريه

در این نشست که به مدت ۲ روز ادامه می‌یابد، هیات‌هایی از کشورهای سوریه، ایران، روسیه و ترکیه حضور دارند که ریاست هیات سوریه را «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور، ریاست هیات ایران را «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، ریاست هیات روسیه را «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور سوریه بر عهده دارند.

همچنین در این نشست نمایندگانی از دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، کمیته بین المللی صلیب سرخ و نمایندگان کشورهای لبنان، عراق و اردن به عنوان ناظر حضور دارند.

قرار است در روز اول این نشست، رایزنی‌ها و گفت و گوهای دوجانبه و سه جانبه بین هیات‌های شرکت‌کننده درخصوص موضوعات در دستور کار انجام شود و گفت وگوها در صبح روز دوم که جلسه عمومی برای اعلام بیانیه پایانی برگزار می‌شود، ادامه یابد و سپس نشست خبری برخی از روسای هیات‌های شرکت کننده برگزار خواهد شد.

وزارت امور خارجه قزاقستان (کشور میزبان) پیشتر اعلام کرده بود که بررسی وضعیت میدانی سوریه از جمله موارد مربوط به اوضاع انسانی، اقتصادی و اجتماعی و بسیج تلاش‌های جامعه بین‌الملل بر اساس قطعنامه شورای امنیت برای بازسازی سوریه پس از بحران و آماده‌سازی شرایط بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در دستور کار این نشست قرار دارد.

هیات‌های سوری و روسی درباره تحولات سوریه رایزنی کردند

در همین پیوند، صبح امروز نشستی در آستانه پایتخت قزاقستان بین هیات سوریه به ریاست «ایمن سوسان» و هیات روسیه به ریاست «لاورنتیف» برگزار شد.

در این دیدار که پس از آغاز به کار نشست نوزدهم برگزار شد، آخرین اتفاقات و تحولات اوضاع سوریه و موضوعات دستور کار این نشست بین المللی بررسی شد.

در این دیدار لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه بر حمایت مستمر کشورش از وحدت و تمامیت ارضی سوریه و لزوم پرهیز از هرگونه اقدامی که اوضاع را تشدید کند، تاکید کرد.

وی همچنین از تلاش‌های دولت سوریه برای تقویت ثبات در این کشور با تمرکز بر موضع حمایتی روسیه در این زمینه، قدردانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه نیز موضع کشورش در حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس و حق روسیه در اتخاذ تدابیر لازم برای دفاع از خود در برابر سیاست‌های تهاجمی ناتو که نه تنها روسیه بلکه امنیت و ثبات جهان را تهدید می‌کند، اعلام کرد.

ایمن سوسان آخرین تحولات و وضعیت سوریه به ویژه تلاش برای مبارزه با تروریسم و ‌همچنین اقدامات آمریکا و ترکیه (در سوریه) که نقض قوانین بین المللی و حاکمیت ملی سوریه است را تشریح کرد.

به نوشته سانا در این نشست دیدگاه‌های دو طرف در خصوص موضوعات دستور کار نشست‌های آستانه از جمله موارد مربوط به موضوعات بشردوستانه و کمیته بررسی قانون اساسی سوریه یکسان بود.

دیدار معاون وزیر خارجه سوریه با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه

همچنین ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه امروز در حاشیه این نشست با «گیر پدرسن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار کرد.

در این دیدار که در چارچوب کار نوزدهمین نشست بین المللی آستانه برای بررسی مسائل سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، طرفین آخرین تحولات سوریه و منطقه را بررسی کردند.

در این دیدار تحولات سوریه و تعدادی از مسائل مربوط به همکاری بین دولت سوریه و سازمان ملل به ویژه در بعد انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه با اشاره به اینکه دولت این کشور به کمک‌های بشردوستانه بدون تبعیض به نیازمندان در مناطق مختلف این کشور ادامه می‌دهد بر لزوم سیاسی نکردن وضعیت انسانی و احترام به اصول حاکم بر کار در این زمینه به ویژه هماهنگی با دولت سوریه تاکید کرد.

پدرسن نیز با تشریح تلاش‌های انجام شده از سوی خود در چارچوب وظایف محوله با اشاره به بیانیه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که خواستار احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شد، پرهیز از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید و پیچیده‌تر شدن اوضاع شود را با اهمیت دانست.

در این نشست اعضای هیات‌های سوریه و سازمان ملل حضور داشتند.

هیات سوری به ریاست ایمن سوسان، دستیار وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه روز گذشته برای شرکت در نوزدهمین نشست بین المللی درباره سوریه وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

مذاکرات بین المللی آستانه برای بررسی مسائل سوریه در اوایل سال ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد و تاکنون هجدهمین دور این مذاکرات پشت سر گذاشته شده است که دو مورد از آن‌ها در تفرجگاه سوچی روسیه در سواحل دریای سیاه برگزار شد.

در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن گذشته، قزاقستان میزبان هجدهمین دور نشست بین المللی سوریه در قالب آستانه بود جایی که کشورهای ضامن در بیانیه پایانی خود بر ضرورت ادامه کار برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، ایستادگی در برابر برنامه‌های جدایی‌طلب و محکوم کردن حملات تروریستی که تأسیسات غیرنظامی در سوریه را هدف قرار می‌دهد و منجر به کشتار بی‌گناهان می‌شود، تاکید کردند.

پربیننده ترین خبرها