ساختار کابینه نتانیاهو؛ «یوآف گالانت» وزیر جنگ می‌شود

ساختار کابینه نتانیاهو؛ «یوآف گالانت» وزیر جنگ می‌شود
سه شنبه 1 آذر 1401 - 17:00

رسانه‌های عبری، امروز، جدیدترین تصمیمات «بنیامین نتانیاهو» درباره نحوه چینش کابینه جدید رژیم صهیونیستی را منتشر کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

منابع رسانه‌ای از خشم اعضای حزب «لیکود» از «بنیامین نتانیاهو» رئیس این حزب و نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل ساختار کابینه مد نظر او خبر می‌دهند.

وبگاه «عرب ۴۸» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که خشم اعضای لیکود به این دلیل است که معتقدند، هیچ پست وزارتی مهمی برای اعضای این حزب باقی نمانده است و این خشم را متوجه رئیس حزب و مامور تشکیل کابینه یعنی، بنیامین نتانیاهو می‌دانند.

با این حال، بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی امروز (سه‌شنبه، ۲۲ نوامبر) فاش کردند، لیکود بیشترین تعداد کرسی وزارتی، از جمله دو وزارتخانه مهم را در دست گرفته است.

به نوشته این رسانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود از حزب لیکود، یوآف گالانت به عنوان وزیر جنگ و «میری ریگف» به عنوان وزیر آموزش و پروش انتخاب شود. همچنین نتانیاهو به دنبال آن است که «رون دیرمر» سفیر سابق در واشنگتن و نزدیک به خود را به عنوان وزیر خارجه انتخاب کند هرچند که وی ناکزد برای کنست را رد کرده بود. در چنین صورت، «امیر اوحانا» به عنوان رئیس کنست انتخاب خواهد شد. اما اگر دیرمر به عنوان وزیر خارجه انتخاب نشود، اوحانا وزیر خارجه خواهد شد و «یوآو کیش» رئیس کنست خواهد شد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که «یاریو لیوین» به عنوان وزیر دادگستری، «میکی زوهار» به عنوان وزیر فرهنگ و ورزش و «شلومی کارعی» به عنوان وزیر اقتصاد منصوب شوند. وزرای ارتباطات، انرژی، حفاظت از محیط زیست و اطلاعات نیز از حزب لیکود انتخاب خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های عبری، طی مذاکرات ائتلافی بین لیکود و سایر احزابی که در کابینه نتانیاهو حضور خواهند داشت، «آریه درعی» رئیس حزب شاس، کرسی وزارت داخلی و حمل و نقل را بر عهده خواهد گرفت. وزارتخانه‌های ادیان، دیاسپورا (یهودیان مهاجر)، النقب و الجلیل، بهداشت و رفاه نیز به حزب شاس خواهد رسید.

بنا بر این گزارش، «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب صهیونیسم مذهبی، به عنوان وزیر دارایی انتخاب خواهد شد و در سایه تداوم مذاکرات برای تشکیل کابینه ائتلافی نتانیاهو، انتظار می‌رود که حزب اسموتریچ پست‌های وزارت جذب مهاجر و معاونت وزیر در امور شهرکسازی را در وزارت جنگ برعهده بگیرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، چند روز پیش به نقل از منابع آگاه از روند مذاکرات ائتلافی و نزدیک به نتانیاهو نوشته بود که اسموتریچ به عنوان وزیر جنگ منصوب نخواهد شد و او می‌بایست برای کسب پست وزارت دارایی مالی که مورد درخواست آریه درعی رئیس حزب شاس، است، رقابت کند.

بر اساس این گزارش، در کنار وزارت امنیت داخلی که انتظار می‌رود «ایتمار بن غفیر» رئیس حزب فاشیست «عوتسما یهودیت» برعهده گیرد، وزارت‌خانه‌های کشاورزی و میراث فرهنگی نیز به این حزب برسد.

همچنین انتظار می‌رود که «آوی مائوز» رئیس حزب نژادپرست «نوعام» نیز به پست وزارتی دست یابد اما نه وزارت آموزش و پرورش. وی در این خصوص می‌گوید: «من می خواستم در تأثیرگذاری بر سیستم آموزشی نقش داشته باشم. ما میراث یهودی را بازسازی خواهیم کرد. اما امروز دانش آموزان در مورد تعطیلات مسیحی آموزش می‌بینند».

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی یکشنبه پیش (۱۳ نوامبر) بنیامین نتانیاهو (۷۲ ساله) را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. وی ۲۸ روز فرصت دارد تا کابینه خود را تشکیل دهد، او می‌تواند پس از این مدت ۱۴ روز دیگر نیز برای تشکیل دولتش مهلت دریافت کرد، در غیر این صورت همچون بسیاری از دفعات پیشین، انتخابات کنست دوباره باید برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها