موانع نتانیاهو برای تشکیل کابینه؛ درخواست احزاب افراطی صهیونیست از حزب لیکود چیست؟!

موانع نتانیاهو برای تشکیل کابینه؛ درخواست احزاب افراطی صهیونیست از حزب لیکود چیست؟!
سه شنبه 1 آذر 1401 - 12:32

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال راضی کردن جریان‌های تندرو و افراطی رژیم است.

العالم - فلسطین

رای‌الیوم گزارش داد: حزب راستگرای لیکود به ریاست نتانیاهو و حزب راست افراطی "صهیونیسم مذهبی" به ریاست بزالل اسموتریچ روز دوشنبه، بار دیگر با یکدیگر مذاکره کردند.

نتانیاهو از یک هفته پیش زمانی از سوی اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل مامور تشکیل کابینه شده، با مشکل درخواست اسموتریچ برای تصدی وزارت جنگ روبروست.

وی تحت فشار آمریکا و گروه‌های داخلی، از جمله حزب لیکود، از دادن وزارت جنگ به اسموتریچ خودداری کرده است.

مذاکرات روز دوشنبه، با لیکود، انصراف اسموتریچ از دست یافتن وزارت جنگ در مقابل وزارت دارایی با اختیارات گسترده‌تر دنبال داشته است.

رادیو رسمی اسرائیل اعلام کرد: «اسموتریچ، رئیس صهیونیسم مذهبی امروز به (لیکود) اطلاع داد که آماده است از درخواست خود برای تصاحب وزارت دفاع صرف نظر کند، مشروط بر اینکه وی وزارت دارایی را با اختیارات گسترده به دست بگیرد.»

این رادیو افزود: «اسموتریچ خواستار واگذاری مسئولیت و اختیارات مدیریت زندگی مدنی اسرائیلی‌ها (شهرک نشینان) در یهودیه و سامره (کرانه باختری) به وزارت دارایی شد.»

رادیو اسرائیل اعلام کرد: «اسموتریچ همچنین خواستار انتقال مسئولیت دفتر هماهنگ کننده فعالیت های دولت اسرائیل در سرزمین های فلسطینی از وزارت دفاع به وزارت دارایی شد»

مسئول دفتر هماهنگ کننده فعالیت‌های رژیم اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین، فردی با درجه نظامی و مسئول اعطای مجوزهای کار به فلسطینی‌ها و همچنین هماهنگی مسائل امنیتی و اقتصادی با تشکیلات خودگردان فلسطین است.

اسموتریچ همچنین خواستار انتقال واحد اعطا مجوزهای ساختمانی و تخریب کرانه باختری از وزارت جنگ به وزارت دارایی شد.

رادیو اسرائیل افزود: «اسموتریچ همچنین خواستار انتقال همه مسائل شهرک‌سازی‌های کرانه باختری به وزارت دارایی شد، حتی اگر در نهایت وزیر دفاع نشود، زیرا بدین ترتیب می‌تواند در این باره (یعنی شهرک‌سازی‌ها) سیاستگذاری کند

اسموتریچ در یکی از شهرک‌های شمال کرانه باختری ساکن و از حامیان جدی شهرک‌ها و الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به اسرائیل است.

پیش از این، نتانیاهو به رئیس حزب راست مذهبی شاس قول داده بود که وزارت دارایی دولت بعدی خود را به او بدهد.

از سوی دیگر، حزب راست افراطی «قدرت یهود» به ریاست ایتامار بن گویر پس از انصراف از اعطای اختیار توسعه الضواحی، النقب و الجلیل به این حزب، از توقف مذاکرات با «لیکود» خبر داد.

رادیو اسرائیل اعلام کرد: «برخی مقامات (قدرت یهود) از انصراف (لیکود) ازاعطای اختیار توسعه الضواحی ، النقب و الجلیل به این حزب خبر داده و تاکید کردند که واگذاری این اختیار یکی از مهم‌ترین وعده های انتخاباتی آنان بوده است

رادیو اسرائیل افزود: «تشکیل دولت جدید همچنان با مشکلاتی مواجه است».

اسموتریچ روز یکشنبه در توئیتی درباره این پست ها اظهار نظر کرد و نوشت: «نمی توان هر بار در مقابل خواسته های لیکود بیکار بمانیم، تا برخی را با ما دشمن کند، و علیه ما تحریک کند و چهره ما را مخدوش کند

وی افزود: "صهیونیسم مذهبی شریک کامل اردوگاه ملی و لیکود است. ما خواسته های خود را برآورده خواهیم کرد تا در اسرع وقت یک دولت خوب و باثبات ایجاد شود که به خوبی عمل کند و یک سیاست راستگرای واقعی را رهبری کند”.

انتقاد لاپید از کابینه احتمالی نتانیاهو: بلای بدی بر سر اسرائیل خواهد آمد

نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی در توئیتر نوشت: هنوز کابینه جدید تشکیل نشده است اما عملا تصمیماتی دارد که بر اساس آن؛ دانش آموزان مدارس دینی درآمد بیشتری نسبت به نظامیان ارتش خواهند داشت.

وی افزود: اسموتریچ رهبر حزب صهیونیسم دینی می خواهد فوتبال بازی کردن در روزهای شنبه را ممنوع کند و قانونی مبنی بر جدا کردن زنان از مردان در اماکن عمومی تصویب خواهد شد.

لاپید خاطرنشان کرد: "اسرائیل یک دولت یهودی است نه دولت دینی. من میخواهم از رای دهندگان به حزب (راست سکولار) لیکود (به ریاست بنیامین نتانیاهو) بپرسم که آیا شما چنین چیزی را می خواستید؟ آیا دلیل شما برای رای دادن به لیکود این بود؟ رای دادید که اموال را از نظامیان ارتش بگیرند و به دانش آموزان مدارس دینی بدهند ؟ شما در این کابینه (جدید) اقلیت خواهید بود."

نخست‌وزیر موقت رژیم خاطرنشان کرد: کابینه آتی با مشارکت تندروهای دینی نخواهد بود بلکه این تندروها به طور کامل حکومت را در دست خواهند گرفت.

پربیننده ترین خبرها