قتل عام معترضان به سبک بن سلمان

قتل عام معترضان به سبک بن سلمان
جمعه 4 آذر 1401 - 13:44

شمار زیادی از خانواده‌های زندانیان از موج اعدام‌ها نگران هستند و ریاض اعدام‌ها را سرعت بخشیده است، به طوری که شماراعدامی ها دو برابر سال پیش است.

العالم داغهای مجازی

کاربران شبکه‌های اجتماعی و سازمان‌های حقوق بشری به هشتگ #توقف_کشتار، واکنش نشان دادند، به گونه ای که سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر اعلام کرد فردا شنبه در برلین پویش اعتراضی به اعدام‌های عربستان سعودی ترتیب می‌دهد این در حالی است که حدود 55 نفر از جمله 8 کودک زیر سن قانونی تهدید به اعدام هستند.

حساب کاربری این سازمان در توییتر نیز نوشت دادگاه کیفری تخصصی عربستان سعودی حکم اعدام علی الصفوانی را به دلیل پناه دادن به برادرش فاضل الصفوانی و جواد القریریصر که دولت سعودی در صدد کشتنشان بود را صادر کرده است. . وی خاطرنشان کرد: با این حکم تعداد تهدید شدگان به اعدام حداقل به 55 نفر رسیده است.

علی هاشم نیز به نوبه خود توئیتی را خطاب به مردم اردن منتشر کرد تا هموطنان خود را از شمشیر اعدام سعودی نجات دهند که بیانگر این است به گفته نزدیکان خانواده حسین ابوالخیرمحکوم به اعدام ، حکم روز جمعه اجرا می شود.

از سوی دیگر، سعودی‌ها و سازمان‌های حقوق بشری همچنان خواستار آزادی بازداشت‌شدگانی شدند که متهم به حمایت از قطر در دوره‌ای محاصره توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر بودند و خاطرنشان کردند پس از ابراز تمایل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به قطر و انداختن پرچم عربستان بر گردن شاه در مراسم افتتاحیه جام جهانی در دوحه، چرا زندانیانی را که خواستار اصلاح روابط دو کشور بودند را آزاد نکرد.

ناصر بن عوض القرنی در توئیتی نوشت: همه نخبگان ملی ما که درباره بحران خلیج فارس صحبت کردند، هنوز در بازداشت هستند، علی‌رغم اینکه آشتی صورت گرفته است .

گزارش زندانیان عقیدتی همچنین حاکی از آن است که بازداشت مبلغان و فعالان به دلیل صحبت درباره بحران شورای همکاری خلیج فارس و نگهداری همه آنها در بازداشتگاه ها علیرغم پایان بحران، علامت سوال های زیادی را ایجاد می کند و نشان می دهد که دلایل دیگری پشت دستگیری آنها وجود دارد.

حساب زندانیان عقیدتی افزود: بیش از 5 سال از دستگیری شیخ سلمان العوده به دلیل درخواست وی برای حل بحران با کشور قطر می گذرد و مقامات همچنان محاکمه وی را به تعویق می اندازند در حالی که سهل انگاری باعث وخامت شدید وضعیت سلامتی وی شده است.

ترکی الشلهوب نیز نوشت «یکی از استدلال‌های رژیم بن سلمان برای دستگیری این افراد، همدردی با قطر است، اما سوال این است : چرا آنها هنوز در زندان هستند؟

علیرغم عدم شفافیت، ریاض در حال سرعت بخشیدن به احکام اعدام است وطی دو هفته گذشته، تقریباً روزانه هجده نفر را اعدام کرده بدین ترتیب شماراعدامی ها از ابتدای سال جاری به 144 نفر رسیده که 80 نفر از آنها مارس گذشته و در یک روز به اتهام ارتکاب جرایم تروریستی اعدام شدند.

این خبر این نگرانی را در بستگان زندانیان محکوم به اعدام ایجاد کرده که هر لحظه ممکن است این حکم علیه آنها اجرا شود.

سازمان ملل نیز به نوبه خود تشدید اعدام ها، به ویژه اعدام های مربوط به جرایم مواد مخدر را محکوم و آن را اقدامی بسیار تأسف بار توصیف کرد که با هنجارها و استانداردهای بین المللی در تضاد است.

به گفته مدافعان حقوق بشر،تسریع در اجرای احکام اعدام هیچ توجیه منطقی ندارد و لغو موقت این مجازات، با انتقادات جهانی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگارهمزمان بود اما به محض کمرنگ شدن کمپین های رسانه ای و فعالیت سازمان های حقوق بشر، صدور احکام اعدام به روال پیشین بازگشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها