آیا زمان آزادی فعالان عقیدتی در عربستان فرا نرسیده است؟

چهارشنبه 2 آذر 1401 - 22:43

شاید این صحنه که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی با شال گردنی به رنگ پرچم قطر در مراسم افتتاحیه جام جهانی قطر حاضر شد تاثیر بیشتری بر خانواده‌های زندانیان عقیدتی در عربستان داشته باشد که نزدیکانش به بهانه حمایت از قطر در جریان محاصره این کشور از سوی ائتلاف چهارگانه به رهبری ریاض، بازداشت شده‌اند.

العالم - عربستان سعودی

عشق و محبتی که بن‌سلمان به قطر نشان داد برای بسیاری موضوع سوال و حیرت بوده است به‌ویژه اینکه بیش از یک‌سال از پایان محاصره علیه دوحه می‌گذرد ولی سرنوشت بسیاری از فعالان مجازی و شخصیت‌هایی که به دلیل دعوت به آشتی با قطر زندانی شده‌اند، در هاله‌ای از ابهام است.

از بارزترین این زندانیان، شیخ سلمان العوده است که به جرم درخواست برای حل بحران با دولت قطر، زندانی شده است و مقامات سعودی در محاکمه او طفره می‌روند و گزارش‌ها از وخامت وضعیت جسمانی او در زندان حکایت دارد.

جمیل فارسی یکی دیگر از شخصیت‌های عربستانی است که به دلیل تأکید بر مخالفتش با بحران‌سازی علیه قطر، زندانی شده است. او سلسله توییت‌هایی به همین منظور منتشر می‌کرد.

سامی الثبيتی (روزنامه‌نگار) و يوسف الملحم (فعال مجازی) و أبو محمد البناخی نیز به دلیل اینکه در توییت‌ها، خواستار همگرایی ریاض و دوحه می‌شدند، سرنوشت‌های مشابه دچار شده‌اند.

ناصر بن عوض القرنی نیز از مطرح‌ترین این محکومان است که به اتهام همدردی با دولت قطر در زمان محاصره این کشور، بازداشت شد.

پربیننده ترین خبرها