حمایت میقاتی از ریاست‌جمهوری «سلیمان فرنجیه» در لبنان

حمایت میقاتی از ریاست‌جمهوری «سلیمان فرنجیه» در لبنان
دوشنبه 7 آذر 1401 - 10:57

نجیب میقاتی با حمایت دوباره از ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه در لبنان تاکید کرد، از نظر من فرنجیه توانایی این را دارد که با جهان عربی ارتباط برقرار کند و همچنین قادر به متحد کردن لبنانی‌ها و محافظت از منافع ملی نیز هست.

العالم _ لبنان

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور به ویژه در سطح انتخاب رئیس جمهور طی سخنانی اعلام کرد، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده می‌توانند یک «زوج» (سیاسی) موفق را تشکیل دهند و من ترجیح می‌دهم که رئیس جمهور جدید با یک کادر سیاسی کاملا جدید باشد.

وی افزود، من در امور عمومی و سیاسی کشور حاضر هستم و انجام کارها بستگی به زمان و کیفیت جریان امور دارد. از نظر من فرنجیه توانایی کافی برای برقراری ارتباط با جهان عربی را دارد و می‌تواند همه امور را حل و فصل کند. ما لبنانی‌ها باید قبل از هرچیزی با یکدیگر توافق داشته باشیم.

نجیب میقاتی گفت که من با «سعد حریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان در ارتباط هستم اما درباره مسئله ریاست‌جمهوری با یکدیگر صحبت نکرده‌ایم. من با هیچ طرفی درباره پرونده نامزدی سلیمان فرنجیه برای ریاست‌جمهوری آینده صحبت نکرده‌ام و از نظر من فرنجیه توانایی متحد کردن لبنانی‌ها و محافظت از منافع ملی را دارد.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان تاکید کرد، موارد اساسی زیادی وجود دارد که برای رسیدگی به آنها نیاز به تشکیل جلسه هیئت وزیران داریم و من با همه رایزنی خواهم کرد. من به دنبال ایجاد شکاف نیستم و فکر می‌کنم که شورای وزیران می‌تواند با اکثریت دو سوم اعضا تشکیل جلسه دهد.

وی درباره پرونده واردات سوخت از ایران و موانعی که اخیرا آمریکا در این روند ایجاد کرده اظهار داشت، من درباره این مسئله از آمریکایی‌ها سوال کردم اما آنها تاکنون هیچ پاسخ رسمی نداده‌اند. همچنین بدون تشکیل یک نهاد نظارتی برای برق، بانک جهانی هیچ بودجه‌ای را برای واردات گاز مصر و برق اردن در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

میقاتی تصریح کرد، من نقش و منصب نخست‌وزیری را در لبنان بر عهده دارم و جای رئیس جمهور را نمی‌گیرم. لبنان باید در همه نشست‌ها و رویدادهای بین‌المللی حضور داشته باشد و این چیزی است که ما دائما بر آن تاکید می‌کنیم.

بعد از اینکه طی 3 هفته گذشته احزاب و فراکسیون‌های اصلی پارلمان لبنان ابتکار «نبیه بری» رئیس این پارلمان برای انجام گفتگو میان نیروهای سیاسی جهت اجماع بر سرگزینه‌ای به عنوان رئیس جمهور آینده لبنان را نپذیرفتند، بری اعلام کرد که مجددا نشست‌های پارلمانی را از سر می‌گیرد.

هفتمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد که همانند 6 نشست قبلی نتیجه خاصی نداشت.

در کنار افرادی چون عصام خلیفه و میشل معوض که نام‌های آنها صرفا برای سوزانده شدن در نشست‌های پارلمانی مطرح می‌شود، «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان و «سلیمان فرنجیه» بارزترین گزینه‌هایی هستند که نام آنها در محافل داخلی و خارجی لبنان به عنوان نامزدهای ریاست‌جمهوری این کشور مطرح شده است.

نجیب میقاتی پیش از این گفته بود که از نظر او سلیمان فرنجیه گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری آینده است. از طرف دیگر فرانسوی‌ها نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که مشکلی با نامزدی سلیمان فرنجیه ندارند. حتی مقامات پاریس قصد دارند نشستی با «جبران باسیل»، رئیس جریان آزاد ملی و نیز «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی برای صحبت درباره نامزدی سلیمان فرنجیه برگزار کنند.

همچنین اطلاعات حاکی از آن است که با وجود اینکه «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی خواه تاکنون از میشل معوض حمایت کرده اما به نظر نمی‌رسد که در صورت رسمی شدن نامزدی سلیمان فرنجیه مخالفتی با او داشته باشد. از سوی دیگر ولید جنبلاط 6 ماه قبل اعلام کرده بود که آماده حمایت از سلیمان فرنجیه است.

اما حزب‌الله یا جنبش امل تاکنون به شکل علنی دیدگاه خود را درباره حمایت از سلیمان فرنجیه اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد منتظرند تا نام او به طور رسمی در لیست نامزدهای انتخابی ریاست‌جمهوری آینده مطرح گردد.

پربیننده ترین خبرها