ضرب‌الاجل ترکیه برای عملیات نظامی در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت/ آنکارا خواستار خروج قسد و بازگشت نهادهای دولت سوریه به این سه شهر شد

ضرب‌الاجل ترکیه برای عملیات نظامی در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت/ آنکارا خواستار خروج قسد و بازگشت نهادهای دولت سوریه به این سه شهر شد
سه شنبه 8 آذر 1401 - 10:01

شبکه الجزیره به نقل از منابع رسمی ترکیه‌ای در این باره اعلام کرد: آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از سه شهر "منبج"، "عین العرب" (کوبانی) و "تل رفعت" شده است.

العالم - ترکیه

طبق گفته این منابع، ترکیه موافق بازگشت نهادهای دولت سوریه به این سه شهر پس از خروج کردها از آنها است.

این منابع همچنین اعلام کردند: طرف روسی تلاش می‌کند تا خواسته‌های آنکارا را برآورده کرده و از عملیات نظامی ترکیه جلوگیری کند.

طبق این گزارش، آنکارا برای پاسخ به خواسته‌هایش ضرب‌الاجل تعیین کرده است و درصورت برآورده نشدن این خواسته‌ها عملیات نظامی در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت انجام خواهد داد.

همزمان با ادامه حملات هوایی آنکارا منابع مطلع در مناطق شمالی سوریه دوشنبه از تکمیل مقدمات آغاز عملیات زمینی ترکیه در این منطقه خبر داده‌ بودند.

منابع مطلع در این باره به العربی الجدید گفته‌اند: اکنون مقدمات آغاز عملیات زمینی کامل شده است و این احتمال وجود دارد که تل رفعت در حومه شمالی حلب و همچنین شهر "عین العرب" (کوبانی) در شرق فرات، هدف بعدی ترکیه باشد.

پیشتر نیز منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی با سوریه در راستای اجرای توافق‌های گذشته با آمریکایی‌ها و روسیه شده است. یکی دیگر از شروط ترکیه بیرون کردن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوریه و تحویل برخی از فرماندهان آن به آنکارا اعلام شده است.

طبق گزارش این رسانه‌ها، ترکیه‌ای‌ها همچنین خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی در مناطق تحت کنترل نیروهای قسد به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته به آنکارا و ایجاد مراکز دیده‌بانی مستقل برای ترکیه یا به طور مشترک با ائتلاف بین‌المللی به منظور نظارت بر جابجایی تسلیحات سنگین در این مناطق شده‌اند.

طبق این گزارش، ترکیه همچنین پیشنهاد دیگری را پیش پای کُردهای سوریه گذاشته است و طبق این پیشنهاد، آن‌ها می‌توانند شروط مذکور را برآورده نکرده و در ازای آن کل منطقه را به ارتش سوریه تحویل دهند.

به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.

مقامات بلند پایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق تهدید کرده‌اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها