در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

رئیسی:مبارزه با گروه‌های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است/ سودانی: اجازه حمله به هیچ کشوری از خاک عراق را نخواهیم داد

رئیسی:مبارزه با گروه‌های تروریستی جزو توافقات ایران و عراق است/ سودانی: اجازه حمله به هیچ کشوری از خاک عراق را نخواهیم داد
سه شنبه 8 آذر 1401 - 13:33

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: از نظر ایران و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، قاچاق موادمخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند، جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

العالم - ایران / سیاسی

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور پس از دیدار محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق و گفت و گوهای دوجانبه، در نشست خبری در کاخ سعد آباد شرکت کرد.

رئیس جمهور گفت: روابط ما با کشور عراق روابط معمولی نیست روابط ما ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد و این ریشه بسیار عمیقی است که دو ملت را و دو دولت را در کنار یکدیگر قرار داده است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: ریشه این ارتباطات را شما می‌توانید در اربعین حسینی و حضور ملت‌ها از سراسر جهان اسلام به ویژه ملت عاشق اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی در سرزمین عراق و میزبانی بسیار عالی که دولت و ملت عراق از همه زائرین دارند به ویژه از ایرانی عزیز و زائرین امام حسین علیه السلام دارند ببینید.

وی گفت: جا دارد از همینجا تقدیر و تشکر صمیمانه از ملت عراق به خاطر میزبانی شان و هم از دولت عراق داشته باشم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت عراق حاصل توافق گروه های سیاسی در عراق است؛ وامیدواریم با تدبیر آقای نخست وزیر خدمت متفاوتی برای مردم عراق رقم بخورد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تهران و بغداد در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همکاری دارند، ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت جدید همکاری های ایران و عراق ارتقا یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: از نظر ما و دولت عراق امنیت و صلح و ثبات در منطقه بسیار اهمیت دارد و لذا مبارزه با گروه‌های تروریستی، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و هر ناامنی که منطقه را تهدید کند جزو توافقات و اراده مشترک دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه و ثبات و صلح منطقه باید به دست مسئولان به نیروها در منطقه انجام شود، اظهار داشت: حضور بیگانگان در منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست بلکه خود مشکلی است بر مشکلات ما لذا همچنان که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق امنیت ساز نبود، در دیگر نقاط منطقه هم امتیاز نیست و حتما خروج آنها از منطقه می‌تواند به امنیت منطقه کمک بسزایی داشته باشد.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: حضور نخست وزیر عراق در جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است و حتماً مذاکرات میان ما می تواند در جهت ارتقای روابط گام بلندی باشد.

وی حوزه اقتصادی و تجاری را یکی از محورهای مورد مذاکره دانست و اظهار داشت:‌مسائل پولی و بانکی، صادرات برق و گاز از جمله محورهای مورد مذاکره است و بدون تردید این سفر و گفتگوهای میان دو هیئت ایرانی و عراقی می‌تواند در جهت حل و فصل مسائل فیمابین کمک بسزایی داشته باشد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بحمدالله دیدگاه های مشترکی در روابط دوجانبه و روابط منطقه‌ای و روابط بین‌المللی داریم و حتماً این حسن روابط دوجانبه به ارتقای روابط در سطح منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد بود که امید است در این سفر و با تبادل هیئت‌های میان دو کشور در این رابطه گام های ماندگاری برداشته شود.

وی سفر نخست وزیر عراق به تهران را در حل و فصل مسائل فی مابین موثر دانست و ابراز امیداوری کرد که السودانی و دولت وی بتواند در جهت حسن روابط دو کشور گام های بلندی بردارد.

حمایت امنیتی ایران از عراق را فراموش نمی کنیم

نخست وزیر عراق در این نشست خبری اظهار داشت:‌ در این دیدار در زمینه همکاری های امنیتی صحبت شد؛ امنیت دو کشور واحد و تکمیل کننده همدیگر و جدایی ناپذیر است و بخشی از امنیت منطقه است.

السودانی تاکید کرد: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد که از خاک عراق برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

نخست وزیر عراق ادامه داد: دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در این سفر حاضر است و با همتای خود دیدار خواهد داشت تا به یک مکانیسم کاری و یک همکاری میدانی برسند تا از هرگونه تنشی جلوگیری و اجتناب به عمل آید.

وی تاکید کرد: از نظر عراق گفت‌وگو و تعامل بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات است؛ ما بر التزام حکومت جمهوری عراق با همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های مشترک تاکید می‌کنیم.

وی با قدردانی از دعوت کریمانه رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: امروز در تهران هستیم تا در مورد روابط دوجانبه اقتصادی، سیاسی و امنیتی بحث و بررسی کنیم و آخرین تحولات بین المللی را بررسی کنیم.

نخست وزیر عراق سفر امروز را به منظور تقویت روابط تاریخی ایران و عراق دانست و افزود: ملت و دولت عراق حمایت جمهوری اسلامی علیه تروریست های داعش را فراموش نمی‌کنند؛ حضور مستشاران ایرانی که جان خود را در کنار برادران عراقی در جنگ حق علیه باطل تقدیم کردند.

السودانی بر اهمیت همکاری های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تاکید کرد و اظهار داشت:‌ این دیدار ها ضروری است تا پایه مشترکی بین دو کشور برای عملی شدن توافقات ایجاد شود.پرونده اقتصادی اهمیت زیادی برای دولت جدید عراق دار این امور تاثیر مهمی روی امنیت دارد.

وی با برشمردن توافق های صورت گرفته در دیدار امروزش با رئیس جمهور ایران، افزود: توافق کردیم تا نشست های کمیته اقتصادی دو کشور فعال سازی شده و نتایج این جلسات به کمیته عالی دو کشور منتقل شود.موضع ایران در حمایت از عراق در صادرات برق را ارج می نهیم و خواستار ادامه این صادرات تا تکمیل پروژه های عراق در تولید برق و گاز هستیم.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد: عراق برای پرداخت طلب های ایران با مکانیسم های خاص تلاش می کند و امروز در این زمینه مذاکرات خواهیم داشت.

السودانی ادامه داد: در این سفر گفتگوهایی بین وزرای نفت دو کشور در زمینه انتقال نفت خام و تسویه آن در پالایشگاه رایزنی هایی خواهد شد و پروژه‌های مربوط به نفت خام و مشتقات آن در این سفر و سفرهای بعدی بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی تاثیر مهمی روی امنیت منطقه دارد، اظهار داشت: امروز توافق کردیم نشست‌های کمیته اقتصادی دو کشور فعال شود.

پربیننده ترین خبرها