تشدید اعتراضات مرتبط با کووید-19 در گوانگژوی چین

تشدید اعتراضات مرتبط با کووید-19 در گوانگژوی چین
چهارشنبه 9 آذر 1401 - 08:16

اصرار دولت چین بر اجرای سیاست موسوم به کوویدِ صفر، نارضایتی‌هایی را در این کشور به همراه داشته است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که مردم در گوانگجو - مرکز تولید جنوبی چین - با پلیس ضدشورش درگیر شدند زیرا پس از گذشت سه سال از آغاز همه‌گیری کووید-19، سرخوردگی از قوانین سختگیرانه مقابله با آن تشدید شده است.
این اعتراضات پس از ابراز نارضایتی گروهی از ساکنان شهر شانگهای - مرکز تجاری چین، پکن - پایتخت کشور - و چندین شهر دیگر رخ می‌دهد.
در یکی از ویدئوهای منتشر شده در توییتر، ده‌ها پلیس ضد شورش با لباس‌های سفید، که سپرهایی را بالای سر خود نگه داشته‌اند، دیده می‌شوند که در حال پیشروی بر روی موانعی هستند و به نظر می‌رسد اشیایی به سمت آنها پرتاب می‌شود.
پلیس بعداً در حال اسکورت گروهی با دستبند به مکانی نامعلوم مشاهده می شود.
این درگیری ها سه شنبه شب و به دلیل اختلاف بر سر محدودیت های قرنطینه رخ داد.
گوانگژو، محل زندگی بسیاری از کارگران مهاجر روستایی، شهری بندری در شمال هنگ کنگ در استان گوانگدونگ است؛ جایی که مقامات روز سه شنبه اعلام کردند به افراد نزدیک به بیماران مبتلا به کووید-19 اجازه می‌دهند تا در خانه قرنطینه شوند و آنها دیگر مجبور نیستند به پناهگاه‌های موقت بروند.
این اقدام، با رویه معمول بر مبنای سیاست موسوم به «کوویدِ صفر» در چین در تضاد است.
در بیانیه‌ای که به طور مستقیم به اعتراضات اشاره نمی‌کند، نهاد عالی حزب کمونیست، مسئول سازمان‌های مجری قانون، اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد چین قاطعانه «نفوذ و فعالیت‌های خرابکارانه نیروهای متخاصم» را سرکوب خواهد کرد.
کمیسیون مرکزی سیاسی و حقوقی نیز گفته است «اقدامات غیرقانونی و مجرمانه که نظم اجتماعی را بر هم می زند» قابل تحمل نخواهد بود.

پربیننده ترین خبرها