مقاومت اتحادیه‌های راه‌آهن در برابر طرح بایدن/ اعتصاب در راه است؟

مقاومت اتحادیه‌های راه‌آهن در برابر طرح بایدن/ اعتصاب در راه است؟
چهارشنبه 9 آذر 1401 - 15:38

پس از آنکه دولت بایدن از کنگره خواست برای ممانعت از اعتصاب کارگران راه آهن ورود کند، اتحادیه های کارگری ضمن محکوم کردن این اقدام دولت، هشدار دادند این امر بر زندگی آنها تاثیر می گذارد.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتحادیه‌های کارگری راه‌آهن درخواست «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا از کنگره برای مداخله در مشکلات قراردادشان را محکوم کرده و گفتند که این امر تلاش‌ آنها برای رسیدگی به نگرانی‌ در مورد کیفیت زندگی کارگران را کاهش می‌دهد. اما صاحبان کسب و کارها اعلام کرده اند که ممانعت از اعتصاب هفته آینده که تاثیرات ویرانگری بر اقتصاد دارد، اهمیت بسیاری دارد.

گفته می شود بایدن و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نمایندگان کنگره خواسته اند تا امروز چهارشنبه شرایط قراردادهایی را که در ماه سپتامبر (شهریور) ۱۲ سندیکا با آن موافقت کرده‌اند، به رای بگذارند و شرایط را بر اتحادیه های کارگری تحمیل کنند. این در حالی است که چهار سندیکا که نماینده بیش از ۱۱۵ هزار کارگر راه آهن هستند آن را رد کرده اند.

بایدن روز گذشته گفته بود که کنگره باید برای جلوگیری از اعتصابات باید اقدامی بکند زیرا اقتصاد در خطر است.

اتحادیه‌ها و گروه‌های کارگری سخت تلاش می کنند تا برنامه های سختگیرانه را بهبود دهند؛ برنامه هایی که براساس آن گرفتن یک روز مرخصی را برای کارگران سخت می‌کند. نمایندگان کارگران می گویند باید زمان مرخصی را در حقوق اعمال کنند و تهدید کرده اند که اگر توافق جدید قبل از مهلت ۹ دسامبر (۱۸ آذر) حاصل نشود، دست به اعتصاب خواهند زد.

اما راه آهن ها از در نظر گرفتن اضافه کردن زمان بیماری خودداری کرده‌اند، زیرا نمی‌خواهند بیش از آنچه در ماه سپتامبر (شهریور) بر سر آن‌ها توافق کرده بودند، برای قراردادهای کارگری هزینه کنند.

در این میان گروه‌های تجاری که کنگره و بایدن را برای مداخله در مذاکرات تحت فشار قرار داده‌اند، تصمیم رئیس‌جمهوری را ستوده و ابراز امیدواری کرده اند تا جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بتوانند برای حل سریع این مشکل با یکدیگر همکاری کنند.

«مایک سامرز» رئیس و مدیر اجرایی "موسسه نفت آمریکا" در این خصوص گفت: تنها چیزی که مانع از لطمه شدید اقتصاد آمریکا از یک اعتصاب فلج کننده می شود، کنگره است. ما باید اطمینان خاطر پیدا کنیم که کنگره در این مورد در سریع ترین زمان ممکن عمل می کند.

به گفته کارشناسان، اعتصابات ریلی بر هر صنعتی تأثیر می گذارد، زیرا بسیاری از مشاغل برای تحویل مواد خام و محصولات نهایی خود به راه آهن متکی هستند. راه آهن تخمین زده است که اعتصاب کارگران این بخش روزانه ۲ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه دارد و بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به تعطیلی و اخراج کارگران می کند و علاوه بر این، منجر به بروز اختلال در رفت‌وآمد هم می شود.

«مایک سیفرت» مدیر عامل انجمن ملی غلات و خوراک ضمن تاکید بر اثرات مخرب اعتصابات ریلی بر اقتصاد گفت: تاثیر گسترده اعتصاب راه آهن باید الهام بخش توافق دو حزبی در میان نمایندگان کنگره باشد.

وی افزود: تاثیر اعتصاب یک هفته قبل از ضرب‌الاجل به خوبی چشمگیر خواهد بود، زیرا راه‌آهن‌ها شروع به توقف محموله‌های مواد شیمیایی خطرناک و مواد فاسد شدنی می‌کنند تا از این راه اطمینان یابند که با آغاز اعتصابات، محموله ها بر روی ریل ها سرگردان نمی مانند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها