کاخ سفید با اعلام مخالفت با عملیات ترکیه، خواستار کاهش تنش‌ها در شمال سوریه شد 

کاخ سفید با اعلام مخالفت با عملیات ترکیه، خواستار کاهش تنش‌ها در شمال سوریه شد 
شنبه 12 آذر 1401 - 07:58

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید با اعلام مخالفت دوباره با عملیات ترکیه در شمال سوریه  و نیز تداوم این حملات و پاسخ شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) گفت: از هر دو طرف می خواهیم که تنش‌ها را کاهش دهند.

العالم ـ آمریکا

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی افزود که در روزهای اخیر شاهد حملات هوایی ترکیه به شمال سوریه بوده‌ ایم.

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: مشاهده نکردیم که آنها (ترکیه) دستور توقف حملات هوایی را صادر کنند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تصریح کرد: ما قطعا نمی‌خواهیم اقداماتی انجام شود که بصورت بالقوه باعث تلفات مخصوصا غیرنظامیان در آن بخش از سوریه شود؛ جایی که متاسفانه بر اثر جنگ چند ساله تلفات بسیاری داشته است.

کربی با اعلام مخالفت با عملیات ترکیه در شمال سوریه اظهار داشت: ما همچنین نمی‌خواهیم هیچ چیزی بر توانایی ما جهت فشار آوردن بر داعش اثر بگذارد و همکاری ما با نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه قدردانی می کنیم و انتظار داریم این همکاری را بتوانیم ادامه دهیم.

کربی اضافه کرد: می خواهیم همکاری و مشارکت با نیروهای دموکراتیک سوریه علیه داعش را قوی و رو به‌ جلو حفظ کنیم.

سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نیز گفت که نیروهای این کشور عملیات نظامی مشترک با شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) را در سوریه متوقف کردند.

به گزارش ایرنا، «جوزف بوچینو» سخنگوی سنتکام در گفت وگو با شبکه الجزیره افزود: ما عملیات مشترک با نیروهای قسد علیه داعش را متوقف کردیم.

وی با بیان اینکه نیروهای قسد به گشت زنی‌ها و تامین امنیت در مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه ادامه خواهند داد، گفت: ما متعهد به از سرگیری عملیات خود علیه داعش در آینده هستیم.

سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین افزود که داعش همچنان تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه است.

به گزارش ایرنا، ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

پربیننده ترین خبرها