چرا "بشار اسد" با فشارهای روسیه برای دیدار با اردوغان مخالفت کرد؟

چرا
دوشنبه 14 آذر 1401 - 10:38

عبدالباری عطوان با اشاره به گزارش خبرگزاری رویترز مبنی بر «مخالفت رئیس جمهوری سوریه با برگزاری نشستی با رجب طیب اردوغان با حضور ولادیمیر پوتین» نوشت: غافلگیر نشدیم که بشار اسد در برابر «فشارها برای دیدار با اردوغان» مقاومت می کند زیرا نمی خواهد پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، یک پیروزی رایگان را به رجب طیب اردوغان بدهد.

العالم - سوریه

به گزارش العالم به نقل از رای الیوم، عطوان تصریح کرد: رئیس جمهوری سوریه حق دارد که با چنین «فشارهایی» مخالفت کند زیرا اختلافش با اردوغان یک اختلاف ثانوی یا بمباران رسانه ای نیست بلکه بسیار بزرگتر و عمیق تر از آن است و به این راحتی ها قابل حل و فصل نیست.

وی در ادامه نوشت: اردوغان در طول ده سال گذشته در چارچوب پروژه آمریکایی و اسرائیلی برای جنگ علیه سوریه و نابودی آن، تصمیم گیرنده بود اما این موضوع لزوما به معنای آن نیست که هرگاه و هر طور بخواهد می تواند آن را متوقف کند بدون اینکه شرط های سوریه از جمله خروج کامل از خاک این کشور را بپذیرد.

تحلیلگر جهان عرب ادامه داد: اردوغان اشتباه می کرد که رئیس جمهوری سوریه برای دیدار با او سراز پا نخواهد شناخت زیرا پس از بیش از یازده سال مقاومت در برابر تجاوز بیش از 65 کشور به سرکردگی آمریکا به این کشور که با حمایت پول کشورهای عربی صورت گرفت، در موضع قدرت قرار دارد.

زمانی که اردوغان گمان می کرد که در موضع قدرت قرار دارد و معتقد بود که سرنگونی نظام سوریه چند هفته یا چند ماه بیشتر طول نمی کشد، همه میانجی گری های روسیه را رد کرد و با حس برتری جویانه با رهبران سوریه برخورد می کرد و وعده نماز در مسجد جامع اموی در مرکز دمشق را می داد اما اکنون همه چیز برعکس شده و انفجارهای تروریستی به میدان تقسیم در قلب شهر استانبول رسیده است و بیشتر نظرسنجی ها از کاهش محبوبیت او و حزبش حکایت دارد.

مخالفت سوریه با برگزاری نشست با اردوغان به این دلیل توجیه پذیر است که رهبری سوریه و اکثر رهبران عرب- اگر نگوییم همه- دیگر به رئیس جمهوری ترکیه که این روزها از هر طرف در محاصره بحران هاست، اعتماد ندارند زیرا کارنامه اش در ده سال گذشته پر از فراز و نشیب ها، خلف وعده ها و خنجر زدن به دوستان از پشت بوده است.

عطوان در پایان این مطلب آورد: ما همواره با همگرایی سوریه و ترکیه و گشودن صفحه جدیدی در روابط میان آنها موافق بوده و هستیم و به این نظریه معتقدیم که هیچ گونه دشمنی دائمی و نفرت ابدی بین کشورها و ملت ها وجود ندارد اما باید روابط میان انها براساس پایه محکم آشتی باشد به طوری که هرکس که اشتباه کرده، عذرخواهی کند و هرکس که ویران کرده، بازسازی کند و هرکس اشغال کرده، عقب نشینی کند.

پربیننده ترین خبرها