آیا ترکیه به شمال سوریه حمله خواهد کرد چه زمانی؟

آیا ترکیه به شمال سوریه حمله خواهد کرد چه زمانی؟
دوشنبه 14 آذر 1401 - 20:11

العالم _ سوریه

خبر:

این روزها خبرهایی مبنی بر حمله قریب الوقوع ترکیه به شمال سوریه رسانه ای می شود و همزمان اردوغان از علاقمندی خود به مذاکره با بشار اسد می گوید.

تحلیل:

- در اینکه اردوغان سال ها است آرزوی انضمام بخش هایی از سوریه و البته عراق را بخاک ترکیه در سر می پروراند شکی نیست. بی گمان مهم ترین انگیزه رییس جمهور ترکیه در این خصوص احیای دولت عثمانی در حد وسع خویش به عنوان آرزویی تاریخی است.

- در همین حال هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک می شویم انگیزه اردوغان را در باب حمله به شمال کردی سوریه جدی تر میابیم. بر این واقعیت بایستی این نکته مهم را هم افزود که فرصت اردوغان برای تحقق این رویا با توجه به پایان زمان یک صد سالگی "قراداد لوزان" که سررسید آن در تابستان 2023 فرا می رسد بسیار محدود است. به نظر می رسد اردوغان اصرار دارد حداقل بخش هایی از سرزمین های عثمانی را که طی قراداد لوزان از عثمانی منتزع شده اند مجددا به ترکیه ضمیمه کند. در صورت موفقیت در این سناریو قبل از اتمام زمان قراداد لوزان در تابستان آینده آنگاه و بعد از پایان 100 سالگی این قراداد اردوغان امیدوار خواهد بود که در تحقق باقیمانده رویای خود مبتنی بر احیای امپراطوری عثمانی موفق تر عمل کند!

- هر چند بازگشت از مفاد قرادادهای بین المللی نظیر لوزان در عمل و در عرصه بین الملل بسیار دشوار به نظر می رسد اما حتی تحقق بخشی از این رویا می تواند دست اردوغان را در میدان انتخابات پرتر از رقبا کند و پس از انتخابات نیز ضمانتی برای استمرار عمل موثر "حزب توسعه و عدالت" در عرصه سیاسی ترکیه برای سال های آینده باشد.

- اردوغان پیش از این بارها گفته است: روزی می رسد که کرکوک، حلب، موصل و اربیل را به ترکیه الحاق کنیم اما حالا و در مقابل جدیت حقوق و روابط بین المللی دم دستی ترین راه را حمله به شمال شرق سوریه می بندد. فراموش نکنیم که طی سال های گذشته بخش هایی از شمال غرب سوریه عرصه تاخت و تاز ترک ها بوده و سیاست های "ترکی سازی" و "تغییر دموگرافی" این منطقه در دستور جدی ترک ها قرار گرفته و تا حدود قابل توجهی هم پیشرفت کرده است.

- در همین حال به نظر می رسد گارد محکم امریکا در دفاع از "قسد" در این شمال سوریه تا حدودی باز شده است و همین امر باعث شده است که اردوغان بر اصرار خود در حمله به کردهای شمال سوریه جدی تر از هر زمان باشد.

- اگر چه مدتی پیش گفته شد اردوغان به سمت صفر کردن مشکلات ترکیه در سیاست خارجی پیش می رود و این امر خود را در تلاش برای احیای مجدد روابط ترک ها با اسرائیل، سعودی و مصر نشان داد اما به نظر می رسد اردوغان مصمم است فرصت حاصل شده برای ترکیه را در سایه بحران اوکراین برای نهایی کردن حمله به شمال سوریه از دست ندهد.

- با توجه به موضع امریکا نسبت به کردها و بی انگیزگی امریکایی ها در دفاع از قسد به نظر تنها راه باقیمانده فراروی قسد بازگشت به مام میهن و طلب استمداد از نظام سوریه در مقابل ترک ها باشد. این مساله پیش از این بارها بر روی ویترین توجهات قرار گرفت اما هر بار و در سایه تغییرات مقطعی سیاسی از نظر دور ماند. در خلال 11 سال بحران در سوریه همیشه یک تحلیل ثابت و البته قابل تامل وجود داشته و دارد و آن اینکه: کردهای سوریه بزرگترین بازندگان بحران هستند اگر بر جدایی خود از نظام سوری اصرار بورزند.

پربیننده ترین خبرها