اندیشکده آمریکایی: واشنگتن بداند که تحریم‌ مشکل را حل نمی‌کند

اندیشکده آمریکایی: واشنگتن بداند که تحریم‌ مشکل را حل نمی‌کند
شنبه 19 آذر 1401 - 16:55

یک اندیشکده آمریکایی با تأکید بر ناکارآمدی سیاست‌های غرب، این سوال را مطرح کرد که «آمریکا چه زمانی می‌آموزد که تحریم‌ها به حل مشکلات کمکی نمی‌کند؟»

العالم - آمریکا

اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیتکرافت» با اشاره به سیاست تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که تحریم‌ها به حل مشکلات کمکی نمی‌کند.

این اندیشکده در گزارشی با عنوان «چه زمان ایالات متحده می‌آموزد که تحریم‌ها مشکلاتش را حل نخواهد کرد؟» نوشت که تحریم‌های اقتصادی شدید به ندرت رفتار کشوری که تحت تحریم قرار گرفته را تغییر می‌دهد یا هرگز تغییر نمی‌دهد، پس به چه دلیل واشنگتن از این سیاست استفاده می‌کند؟

در این گزارش آمده است که «اغلب اوقات جنون و دیوانگی این‌گونه معنی می‌شود که یک کار مشابه را بارها و بارها انجام می‌دهیم و انتظار یک نتیجه متفاوت داریم و این دقیقاً کاری است که ایالات متحده و دیگر سیاستگذاران غربی در وضع تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه رقبا و رژیم‌هایی که برایشان مشکل‌ساز هستند، انجام می‌دهند».

این رسانه با اشاره به این سیاست آمریکایی‌ها و مثبت نبودن نتایج کلی تحریم‌ها، مدعی شد تحریم‌ها «به جای آن‌که رهبران کشورهای تحت تحریم را وادار به تغییر رویه کند، موجب تقویت گرایشات ضددموکراتیک می‌شود و انگیزه‌ای برای اشاعه و سلاح‌های اتمی ایجاد می‌کند».

به نوشته این گزارش، تحریم‌ها همچنین موجب تشدید رنج و فشار مردم عادی می‌شود.

ریسپانسیبل استیتکرافت سپس به تحریم‌های غرب علیه کره شمالی اشاره کرد و نوشت: این تحریم‌ها موجب شده که پیونگ‌یانگ در سال جاری میلادی چند آزمایش موشکی انجام دهد و مجدداً رأکتور هسته‌ای خود را در یونگ‌بیون راه‌اندازی کند.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه برای توصیف ناکارآمدی تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران هم اشاره کرده و نوشت: «تحریم‌ها علیه ایران قبل از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ گرچه در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز نقش داشته است اما با کناره‌گیری دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این توافق چندجانبه علی‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی به برجام، کارایی تحریم‌ها از بین رفت».

در این گزارش ادعا شده که «پس از خروج یکجانبه واشنگتن از برجام و وضع تحریم‌های شدید علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های این کشور به جای آن که به ادامه مذاکرات با غرب ترغیب شوند، برنامه هسته‌ای خود را به اندازه‌ای توسعه دادند که می‌توانند چند روز مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای تولید کنند».

طبق این گزارش، جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا، موشک‌ها و پهپادهای بسیار پیشرفته‌ای را تولید کرده است.

این اندیشکده آمریکایی در اشاره به رنجی که غرب با وضع تحریم‌ها به مردم ایران وارد کرده، نوشت: «با کاهش ارزش پول ایران، مردم این کشور فقیر شدند و تورم در این کشور افزایش یافت و تجارت و سرمایه گذاری در ایران تا حد زیادی کاهش یافت».

این اندیشکده در بخش دیگری از گزارش خود به ناکارآمدی تحریم‌های غرب علیه کشورهای دیگر جهان نیز اشاره کرد و نوشت که کشورهای دیگری چون کوبا، سوریه و ونزوئلا نیز تحت تحریم‌های گسترده بوده‌اند اما این سیاست تحریمی موجب تغییر رفتار آن‌ها نشده است.

ریسپانسیبل استیتکرافت با اشاره به این موارد، ادامه داد که تحریم‌ها اغلب در پیشبرد هدف تغییر نظام در کشورهای تحت تحریم موفق نبوده‌ و حتی به طولانی‌تر شدن رژیم‌های تحت تحریم منتهی شده است.

این گزارش در بخش پایانی خود با این سؤال نتیجه‌گیری کرد که «پس به چه دلیل تحریم‌ها همچنان ادامه دارد؟ به عنوان سیگنال فضیلت؟ به عنوان جایگزینی برای جنگ؟ برای آرام کردن حوزه‌های سیاسی یا همه موارد بالا؟».

طبق این گزارش، «دلایل زیادی برای وضع تحریم وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد نتایج، ابزار را توجیه کند. آیا سیاستمداران هرگز وادار به تأیید حقایق و تغییر مسیر می‌شوند؟»

فارس

پربیننده ترین خبرها