ترکیه و روسیه در مورد سوریه مذاکره کردند

ترکیه و روسیه در مورد سوریه مذاکره کردند
شنبه 19 آذر 1401 - 16:56

معاونان وزرای خارجه ترکیه و روسیه ضمن بررسی وضعیت سوریه، برای راه حل سیاسی این کشور مذاکره کردند.

العالم - ترکیه

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، «سادات أونال» و «سرگئی ورشینین» معاونان وزرای خارجه ترکیه و روسیه در جریان این مذاکرات که در استانبول برگزار شد، وضعیت سوریه را بررسی کردند و آنکارا بر لزوم اجرای همه توافقات انجام شده برای راه حل سیاسی سوریه در جریان مذاکرات معاونان وزرای خارجه ترکیه و روسیه تاکید کرد.

بر پایه این گزارش، وزارت امور خارجه ترکیه امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در جریان این مذاکرات بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سیاسی سوریه و لزوم یافتن راه حل بحران سیاسی در این کشور بر اساس نقشه راه مندرج در قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است که ما برای مبارزه با سازمان تروریستی «پ. ک. ک»، «وای پی گ» و «پی وای گ» (حزب کارگران ترکیه که فعالیت آن در این کشور ممنوع است) که وجود آن نه تنها تهدیدی برای وحدت سوریه بلکه تهدیدی برای امنیت ملی ما است، مصمم هستیم و در این زمینه انتظار داریم که مفاد یادداشت تفاهم امضا شده با روسیه در اکتبر ۲۰۱۹ اجرایی شود.

در این بیانیه همچنین آمده است که گسترش شیوه سازمان ملل متحد برای کمک‌های فرامرزی به سوریه نقشی حیاتی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه فوری به بیش از ۴ میلیون نفر از مردم نیازمند در این کشور ایفا می‌کند و اشاره شد که ادامه کمک‌های فرامرزی از طریق این شیوه سودمند خواهد بود.

پیش‌تر، کشورهای ضامن روند آستانه در خصوص سوریه (روسیه، ترکیه و ایران) در نوزدهمین نشست روند آستانه که در نوامبر گذشته برگزار شد، مخالفت خود را با طرح‌های خودمختاری در شمال شرق سوریه اعلام کردند.

نمایندگان سه کشور در نشست یاد شده درباره وضعیت شمال شرق سوریه گفت و گو و توافق کردند که امنیت و ثبات پایدار در این منطقه تنها بر اساس حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه محقق می‌شود.

ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی در خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه شهریورماه ۱۴۰۱ درباره علل طولانی شدن بحران این کشور گفته بود که آمریکای اشغالگر حامی تروریستها و سارق منابع ملت سوریه است و ترکیه نقش ویرانگری از طریق ترانزیت تروریست ها ایفا می کند.

بشار الجعفری شهریورماه در دیدار طارق تلاحمه معاون مدیر دفتر سازمان ملل در زمینه هماهنگی امور بشردوستانه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (اوچا) "پیامدهای خطرناک‌ دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه و طولانی کردن بحران این کشور و خصوصا نقش ویران کننده ترکیه در تشدید بحران سوریه و اقدام آنکارا در نقض قوانین و موازین بین المللی از طریق عبور دادن تروریست ها و دستاویز قرار دادن پرونده آب در شمال سوریه و نیز نقش اشغالگران آمریکایی در حمایت از گروهک های تروریستی و تاثیر انسانی غارت منابع ملی سوریه از سوی این اشغالگران بر اوضاع ملت سوریه را تشریح کرده بود".

معاون نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اخیرا تاکید کرد: شورای امنیت باید ترکیه را وادار کند به اشغال غیر قانونی‌اش در خاک سوریه پایان دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها