آیا ازسرگیری روابط طبیعی میان سوریه و ترکیه ممکن است؟

آیا ازسرگیری روابط طبیعی میان سوریه و ترکیه ممکن است؟
جمعه 18 آذر 1401 - 14:03

اخیرا رسانه‌ها از تلاش روسیه برای برگزاری نشستی میان روسای جمهور ترکیه و سوریه گزارش می‌دهند ولی به نظر می‌رسد این تلاش‌ها با هدف نهایی فاصله زیادی دارد.

العالم - درگوشی

دمشق به‌وضوح خطوط کلی را برای هرگونه بازگشت به روابط سابق ترسیم و شرط کرده است که طرف ترکی بایستی متعهد شود از سوریه عقب‌نشینی کند و سازمان‌های تروریستی(یعنی عناصر مسلح ادلب و ارتش آزاد) و دیگر گروه‌های تروریستی هدف حملات قرار بگیرد.

حتی اورهان میری اوغلو، از رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه، چند روز پیش فاش کرد که دمشق درخواست آنکارا را مبنی بر دیدار دوجانبه رجب طیب اردوغان و بشار اسد رد کرده است.

میری اوغلو تصریح کرد: دمشق قصد دارد دیدار اردوغان و اسد را به بعد از انتخابات ترکیه موکول کند. به‌نظر می‌رسد دمشق امیدوار است که اردوغان در انتخابات آتی که چند ماه آینده برگزار خواهد شد، پیروز نشود.

موضع دمشق، حزب اپوزیسیون خوب در ترکیه را ترغیب کرده تا رسما درخواستی را به وزارت خارجه سوریه برای برگزاری دیداری با رئیس‌جمهور اسد در دمشق ارائه کند.

کورشاد زورلو، سخنگوی حزب خوب در بیانیه‌ای مطبوعاتی در آنکارا گفت که این حزب رسماً درخواستی را به وزارت امور خارجه در دمشق برای دیدار با اسد و دولتش ارائه کرده، و منتظر است تا ۱۵ دسامبر جاری پاسخ این درخواست را دریافت کند.

این حزب اپوزیسیون همچنین نسخه‌ای از درخواست خود برای سفر به دمشق، را به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال کرد که شامل توجیهات و اهداف این سفر است؛ زیرا معتقد است این دیدار برای آینده دو کشور مهم خواهد بود چه از نظر یافتن راه‌حلی سریع برای موضوع پناهجویان و چه در مورد کمربند امنیتی در مرزها و نگرانی‌های امنیتی آنکارا.

دیدگاه حزب اپوزیسیون خوب بر این پایه استوار است که حضور ارتش ترکیه در سوریه، همزمان با تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راه‌حلی نهایی بحران از طریق همکاری میان ترکیه و سوریه، حفظ شود.

حزب خوب یکی از 4 حزب بزرگ پارلمان ترکیه به حساب می‌آید که حق تشکیل یک فراکسیون پارلمانی در پارلمان را دارند و مهم‌ترین متحد حزب جمهوری خلق- بزرگترین حزب اپوزیسیون- است که ائتلاف اپوزیسیون "مردم" را تشکیل داده‌اند.

محافل سیاسی و مردمی در ترکیه بر این باورند که حل مسئله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و حل مسئله گروه‌های مسلح در جنوب این کشور که به عنوان شبه‌نظامیان دموکراتیک سوریه شناخته می‌شوند، از طریق گفت‌وگو با دمشق و بازگشت روابط دوجانبه به روال طبیعی امکان‌پذیر است.

به رغم اشتیاق حزب خوب برای دیدار با اسد، ولی اظهارات اخیر آنکارا نشان از تداوم رویکرد تندرویانه آن دارد. چرا که ابراهیم کالین، سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری ترکیه تأکید کرده که آنکارا برنامه‌ای برای دیدار قریب‌الوقوع میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و بشار اسد، همتای سوری‌ او ندارد. وی همچنین شروطی را برشمرد که سوریه بایستی متعهد به اجرای آنها قبل از هر دیداری احتمالی باشد از جمله برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی ترکیه و تضمین‌دهی درباره امنیت در مرزهای ترکیه و سوریه. این شروط بدان معناست که توپ الان در زمین دمشق است و نمی‌تواند شروطی را بر همسایه ترکیه‌ای خود تحمیل کند.

تکرار چنین موضع سرسخت از سوی آنکارا نشان می‌دهد که طرف ترکی هنوز آماده نیست صفحه جدیدی در روابط با دولت سوریه باز کند و هرگونه گفت‌وگوی مستقیم سوری-ترکیه ممکن است به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه موکول شود.

پربیننده ترین خبرها