اهداف چین از شراکت و همکاری با کشورهای عربی

اهداف چین از شراکت و همکاری با کشورهای عربی
شنبه 19 آذر 1401 - 16:58

تحلیلگر مصری در ارزیابی دیدارهای اخیر سران چین با مقام‌های کشورهای عربی اعلام کرد که این نشست‌ها بیانگر نگارش تاریخ سیاسی و اقتصادی جدید برای پکن است.

العالم - آسیا

«رضا فرحات» معاون حزب کنگره مصر درباره نشست‌های سران کشورهای عربی با مقامات چین گفت: این نشست‌ها برای پکن معادل نوشتن یک تاریخ سیاسی و اقتصادی جدید است؛ تاریخی که قبلاً هژمونی سیاسی و کنترل اقتصادی را به کشورهای غربی و آمریکایی داده بود.

به گفته او، نتایج مثبت بسیاری از نشست اعراب و چین در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی و توازن سیاسی مبتنی بر امتناع از سیاسی شدن مسائل حقوق بشری وجود دارد که بر کشورهای منطقه منعکس خواهد شد.

رضا فرحات ادامه داد: این وضعیت، به تغییر نقش محوری آمریکا و یکجانبه‌گرایی غرب خواهد انجامید؛ جایی که واشنگتن، کنترل جهان را در دست نخواهد داشت، به‌ویژه پس از بحران روسیه و اوکراین که موازنه قوا در جهان تغییر پیدا کرده است.

به گزارش فارس، از نظر این تحلیلگر، از جمله نتایج مورد انتظار این اجلاس‌ها، امضای قراردادهای بلندمدت چین در زمینه انرژی با تعدادی از کشورهای عربی است تا بتواند با خدماتی که در بخش توسعه زیرساخت‌ها به این کشورها می‌دهد، حمایت سیاسی آن‌ها را کسب کند.

وی افزود: چین همچنین به‌دنبال تثبیت حمایت کشورهای عربی از سیاست‌های خود در قبال موضوع تایوان است؛ به ویژه حمایتی که در رای‌گیری‌های مجامع بین‌المللی برای این کشور موثر خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها