نبود بن زاید؛ معمای بزرگ نشست های مهم ریاض

نبود بن زاید؛ معمای بزرگ نشست های مهم ریاض
شنبه 19 آذر 1401 - 15:24

دو نشست سران عرب و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیروز (جمعه) با حضور رئیس جمهوری چین در شهر ریاض پایتخت عربستان برگزار شد اما نکته قابل توجه جای خالی «محمد بن زاید» رئیس امارات در آنها بود.

العالم - امارت

روزنامه «رای الیوم» امروز (شنبه) نوشت: منابع آگاه در خلیج فارس معتقدند که نبود محمد بن زاید در این نشست ها از اختلافات پشت پرده میان امارات و عربستان پرده برداشت و این اختلافات را به نوعی علنی کرد.

منابع یاد شده در گفت وگو با «رای الیوم» با اشاره به اینکه به جای محمد بن زاید یا مقامات امارت ابوظبی به عنوان پایتخت سیاسی امارات، حاکم امارت الفجیره این کشور در نشست های ریاض حضور یافت، افزودند: حضور «حمد بن محمد الشرقی» حاکم الفجیره به عنوان کوچکترین امارت در امارات به نمایندگی از سوی امارت ابوظبی (پایتخت سیاسی امارات)، وجود اختلاف میان امارات و سران سعودی را به اثبات رساند که همچنان علل و عوامل آن ناشناخته مانده است.

به گزارش ایرنا، در گذشته در صورت نبود بن زاید، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نائب رئیس امارات و نخست وزیر و حاکم دوبی به نمایندگی از رئیس امارات در اجلاس و همایش ها حضور می یافت، همان گونه که در افتتاحیه اجلاس سران عرب در الجزایر و جام جهانی فوتبال در دوحه روی داد.

انتخاب روسای هیات‌های دولتی در بیشتر مواقع نشان‌ دهنده سیاست امارات متحده عربی و ماهیت روابط و قوت یا ضعف آنها در ارتباط با کشورهای میزبان اجلاس‌ یا رویدادهای بزرگ است.

درحالی که هنوز علل و عوامل این اختلافات بین ریاض و ابوظبی روشن نیست اما برخی تحلیلگران سیاسی آن را در چارچوب رقابت شدید دو طرف برای نفوذ در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان تفسیر می کنند.

پربیننده ترین خبرها