زلال قرآن (1743)؛

ذکر اسماء الله اگر با انجام اعمال صالحه همراه شود چه نتیجه ای به بار می آورد؟

ذکر اسماء الله اگر با انجام اعمال صالحه همراه شود چه نتیجه ای به بار می آورد؟
يکشنبه 20 آذر 1401 - 18:23

خوف وخشیت خداوند که عالی ترین محصول تابش انوار الهی به قلوب انسان هاست، نتیجه تاءثیر پذیری از ذکر و یاد خداست، لذا در این آیات شریفه ذکر و یاد خدا به عنوان نردبان وصول موءمنین به بالاترین درجه عبودیت وبندگی یعنی خضوع وخشوع قلبی قلمداد شده ودرآیه 10 سوره مبارکه فاطر بابیان:

العالم - زلال قرآن

« مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّـهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا اِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَـٰئِكَ هُوَ يَبُورُ»

ترجمه: (هرکه طالب عزت است (بداند که همانا در ملک وجود) تمام عزت خاص خدا (و خداپرستان) است. کلمه نیکو (ی توحید و روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود وعمل نیک خالص آن را بالا برد. و برآنان که به مکر و تزویر اعمال بد کنند عذاب سخت خواهد بود و فکر ومکرشان به کلی نابود خواهد شد).

تصریح گردیده که «کلمه طیّب» که با ذکر و یاد خدا از طریق تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و تدبر و تفکر درحقیقت آنها و اقامه نماز و سایر عبادات و ذکر اسماءالله و دعا و مناجات و...، محقق می گردد، وقتی با انجام اعمال صالحه مبتنی بر اوامر خداوند سبحان و رسول الله (ص) و منطبق بر احکام شرع مقدس همراه گردد، موجب رفعت مقام و عزت یافتن انسان نزد پروردگار عالمیان می شود.

پس هر فرد عزّت خواهی اگر می خواهد در پیشگاه با عظمت الهی رفعت مقام یافته و عزیز شود، باید با بیان «کلمات طیّب» و ذکر و یاد خدا(دراشکال مختلف)، قلب خویش را درمعرض انوار الهی قراردهد و در پرتو نورانیت حاصل از آنها به انجام اعمال صالحه مبادرت نماید تا به فضل الهی به عالی ترین درجات یعنی مقام اعلی قرب الهی نائل گردد ان شاءَالله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها