زلال قرآن (1741)؛

صُور مختلف علمی چه تاءثیری برقلب انسان دارند؟

صُور مختلف علمی چه تاءثیری برقلب انسان دارند؟
يکشنبه 20 آذر 1401 - 12:19

العالم - زلال قرآن

دقت در آیات زیر:

1– آیه 2 سوره مبارکه انفال:

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَاللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ»

ترجمه: (مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌ کنند).

2 – آیه 23 سوره مبارکه جاثیه:

« أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّـهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّـهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»

ترجمه: ((ای رسول ما) آیا می ‌نگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را دانسته (و پس از اتمام حجت) گمراه ساخته و مهر (قهر) بر گوش و دل او نهاده و بر چشم وی پرده ظلمت کشیده؟ پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی‌شوید؟).

این حقیقت را آشکارمی سازد که، دل انسان که باید آئینه تمام نمای انوار الهی باشد، این ویژگی را دارد که ازصُور مختلف علمی (علوم حقیقیه الهیه یا ازعلوم ضالّه) تاءثیرمی پذیرد، حال اگر درمعرض انوار علوم حقه الهیه قرار گیرد شفافیت می یابد و منور می گردد و با پیدا کردن سِعه وجودی بهترین تجلیگاه انوار الهی می گردد.

ولی اگر در معرض علوم ضالّه و غیرحقیقی واقع شود، تدریجاً کدورت یافته و با انحراف از صراط فطرت الهی انسان و انصراف از حق، با کشیده شدن پرده جهل و ظلمت برگوش و چشم (عدم توان درک حقایق عالم) قابلیت های خود برای دریافت انوار خداوند سبحان را از دست می دهد و صاحب خود را از درک فیوضات حق تعالی محروم می سازد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها