نتانیاهو مدعی شد در بحبوحه ظهور احزاب تندرو «وضعیت موجود» را حفظ کند

نتانیاهو مدعی شد در بحبوحه ظهور احزاب تندرو «وضعیت موجود» را حفظ کند
سه شنبه 22 آذر 1401 - 14:27

نتانیاهو می‌کوشد نگرانی‌های فزاینده را درباره کابینه تندروی خود کاهش دهد.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه مدعی شد در تلاش برای تشکیل یک کابینه جدید با احزاب یهودی ملی‌گرا و افراطی ارتدوکس، بین منافع مذهبی و سکولار در این رژیم تعادل برقرار کند.

او در کنست ادعا کرد: «ما وضعیت موجود را حفظ خواهیم کرد. هر کس مطابق با مذهب خود زندگی خواهد کرد. این سرزمین تبدیل به یک سرزمین مذهبی نخواهد شد. این سرزمینی خواهد بود که در آن ما به همه شهروندان اسرائیل بدون استثنا توجه می کنیم."

نتانیاهو مورد انتقاد یائیر لاپید، نخست وزیر مستعفی و گروه های ضد فساد قرار گرفته است که هشدار می دهند خواسته های شرکای آینده او، آنچه را که به اصطلاح دموکراسی و جدایی ضعیف کنیسه از کابینه می‌نامند، از بین می برد.

توافق‌هایی با جناح‌های راست افراطی صورت گرفته است که خواستار پایان دادن به ممنوعیت برپایی نماز یهودیان در مکانی در منطقه قدیمی بیت‌المقدس هستند؛ منطقه ای که یک مسجد بزرگ را در خود جای داده است.

نتانیاهو هنوز در حال مذاکره با گروه های افراطی ارتدوکس است که می خواهند تجارت و حمل و نقل در روز شنبه (روزی مقدس برای یهودیان( محدود شود. آنها همچنین جدایی جنسیتی را در سواحل ترجیح می دهند.

نتانیاهو در ادامه ادعا‌هایش افزود: «تولید برق در روز شنبه ادامه می یابد. و خواهد یافت. سواحل برای همه است و خواهد بود. ما وضعیت موجود را حفظ خواهیم کرد.»

از اصطلاح «وضعیت موجود» در رژیم صهیونیستی هم برای توصیف همکاری طرفین سکولار و مذهبی و هم برای هماهنگی چند دهه ای با مسلمانان در محوطه مسجد الاقصی در بیت‌المقدس استفاده می شود که در آن یهودیان مجاز به بازدید هستند، اما نمی‌توانند در آنجا نماز بخوانند.

پربیننده ترین خبرها