زلال قرآن (1753)؛

مفهوم رئویت در آیات قرآن کریم چیست؟

مفهوم رئویت در آیات قرآن کریم چیست؟
سه شنبه 22 آذر 1401 - 23:00

العالم - زلال قرآن

روءیت = به معنی دیدن و به دنبال آن علم پیدا کردن از حقیقت چیزی است، که غرض از آن هم دیدن با چشم سراست و هم دیدن با چشم دل، که نتیجه هر دو، علم و ادراک چیزی است.
چنانکه از دقت در آیات زیر:
1– آیه 65 سوره مبارکه حج:
« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّـهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ»
ترجمه: ((ای بشر) آیا ندیدی که هر چه در زمین است خدا مسخر شما گردانید و کشتی به فرمان او در دریا سیر می ‌کند و آسمان را (دستور) او نگاه می ‌دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او؟ همانا خدا به مردم بسیار رئوف و مهربان است).

2– آیه 27 سوره مبارکه فاطر:
« أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌمُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ»
ترجمه: (آیا ندیدی که خدا باران را از آسمان فرود آورد، و به آن انواع میوه‌های گوناگون و رنگارنگ پدید آوردیم؟ و (در زمین) از کوهها طرق زیاد و اصناف و رنگهای مختلف سفید و سرخ و سیاه هست (که خدا خلقت فرمود).
این حقیقت روشن می شود که روءیت پدیده ها ی عالم که انسان را به علم و فهم و درک حقایق آنها می رساند، با چشم سر قابل تحقق است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها