چرا بن سلمان روابط با رژیم صهیونیستی را رسما اعلام نمی کند؟

چرا بن سلمان روابط با رژیم صهیونیستی را رسما اعلام نمی کند؟
چهارشنبه 23 آذر 1401 - 22:56

عادل جبیر وزیر مشاور در امور خارجه آل سعود در دیدارش با یهودیان آمریکا گفت: روابط ریاض و تل آویو به سمت عادی شدن پیش می رود، اما این امر به زمان بیشتری نیاز دارد و ما نباید ارابه را جلوتر از اسب قرار دهیم.

العالمکشکول

نکته قابل توجه آن است که عربستان سعودی در چارچوب سیاستی که مدتهاست آغاز کرده به ویژه پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد، دیدار مقاماتش با مقام های صهیونیست و موضوع عادی سازی را تکذیب نمی کند.

همزمان دنی دانون، عضو کنست صهیونیستی از حزب لیکود در همایش بین المللی توافق آبراهام برای عادی سازی گفت که انتظار دارد شاهد توافق بین "اسرائیل" و عربستان سعودی باشد. این سخن نیز توسط مقامهای سعودی تکذیب نشد.

ناظران سیاست عربستان به خوبی می‌دانند که این کشور در سایه حاکمیت بن سلمان روابطی بیش از حد عادی سازی با رژیم صهیونیستی دارد، اما رسماً این موضوع را اعلام نکرده است.

عربستان سعودی حتی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی گشوده است به رغم آنکه همواره تاکید کرده که فقط پس از حل منازعه عربی اسرائیلی اقدام به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی می کند؛ اما بر خلاف آن در بالاترین سطوح با نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی دست به هماهنگی می زند؛ به گونه ای که مواضع عربستان سعودی در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی بسیار شبیه به مواضع رژیم صهیونیستی است.

اکثر ناظران روابط صمیمانه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، معتقدند که بن سلمان عمداً آن را به طور رسمی اعلام نمی کند، زیرا هنوز تأیید کاملی از سوی دولت آمریکا برای تصدی تاج و تخت عربستان سعودی دریافت نکرده است، همانطور که این کشور به طور رسمی از بسته شدن پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار خبر نداده است.

گرچه او هر از گاهی با اتخاذ مواضعی اسرائیلی تر از اسرائیلیها در قبال مسئله فلسطین و همچنین صرف مبالغ هنگفت در آمریکا برای امور پیش پا افتاده سعی در کسب دوستی افراد با نفوذ این کشور دارد؛ مانند گزارش اخیر نیویورک تایمز که فاش کرد بن سلمان مبالغ هنگفتی را به لیگ گلف آمریکا تزریق کرده است.

پربیننده ترین خبرها