رای الیوم: مراکش به دنبال اهداف سیاسی از درخشش در جام جهانی فوتبال است

رای الیوم: مراکش به دنبال اهداف سیاسی از درخشش در جام جهانی فوتبال است
پنج‌شنبه 24 آذر 1401 - 14:16

پایگاه خبری تحلیلی "رای الیوم" نوشت: مراکش از موفقیت خیره کننده خود در جام جهانی می‌خواهد به عنوان ابزاری برای جلب حمایت بین المللی در موضوع صحرای غربی و نیز کسب میزبانی جام آفریقا در سال ۲۰۲۵ و جام جهانی در سال ۲۰۳۰ استفاده کند.

العالم _ مراکش

رای الیوم از رباط پایتخت مراکش و به نقل از تحلیلگران نوشت که مراکش به دنبال آن است تا از شگفتی جهان از موفقیتش در جام جهانی فوتبال، به عنوان یک سرمایه دیپلماتیک بهره برداری کند و از این طریق بتواند جایگاه بهتری در فوتبال آفریقا و همچنین جلب حمایت کشورها از میزبانی اش برای جام جهانی کسب کند.

رای الیوم افزود: بهره برداری از این موفقیت برای پیشبرد اهداف مراکش در نزاع طولانی مدت در مسئله صحرای غربی نیز از دیگر اهداف این کشور است و این درحالی است که جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر به دنبال کسب استقلال است. راهیابی مراکش به عنوان اولین تیم آفریقایی به مرحله نیمه نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر و برافراشته شدن پرچم این کشور در سراسر خاورمیانه و قاره آفریقا، این فرصت را برای آن فراهم کرده است.

رای الیوم به نقل یک منبع بلندپایه در فدراسیون فوتبال مراکش نوشت که بهره برداری از فضای کنونی جام جهانی به این کشور کمک می کند که شانس خود را برای میزبانی جام ملت های آفریقا در سال ۲۰۲۵ و جام جهانی در ۲۰۳۰ تقویت کند.

این منبع گفته است که مغرب ورزشگاه ها و زیرساخت های لازم را برای میزبانی این جام ها در اختیار دارد و حضور تیم ملی این کشور به عنوان اولین تیم آفریقایی در رقابت های نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ نیز سبب کسب محبوبیت کافی این تیم در قاره آفریقا شده است.

رای الیوم نوشت: اگر چه ممکن است هدف اصلی مراکش را در این شرایط کسب میزبانی جام های آفریقا و جهانی بدانیم اما به گفته "عتیق السعید" استاد علوم سیاسی در دانشگاه حسن دوم در شهر دارالبیضاء، این کشور با استفاده از روش های قدرت نرم تلاش می کند که به جذب حامیان بیشتری از مواضع خود در قبال صحرای غربی بپردازد و این امر بخش بزرگی از دیپلماسی مراکش را تشکیل می دهد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه آفریقا سال ۱۹۸۴ استقلال صحرای غربی را به رسمیت شناخت و مراکش در اعتراض به این امر از عضویت در این اتحادیه انصراف داد اما بار دیگر در سال ۲۰۱۷ به عضویت در اتحادیه آفریقا بازگشت و هم اکنون از حضور و فعالیت هایش در این چارچوب و نیز روابط عمیق ورزشی با آفریقا و روابط اقتصادی با غرب برای تحقق اهدافش استفاده می کند.

پربیننده ترین خبرها