نگرانی از رکود اقتصادی بهای نفت را بیش از 2 دلار کاهش داد

نگرانی از رکود اقتصادی بهای نفت را بیش از 2 دلار کاهش داد
شنبه 26 آذر 1401 - 07:53

طلای سیاه با سیری نزولی وارد تعطیلات پایان هفته شد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، پس از آنکه بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکای شمالی اعلام کردند به مبارزه شدید با تورم ادامه خواهند داد، بهای نفت در روز جمعه بیش از 2 دلار کاهش یافت.
در پایان معاملات روز جمعه بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2 دلار و 17 سنت یا 2.4 درصد کاهش به 79 دلار و 4 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1 دلار و 82 سنت یا 2.4 درصد کاهش، 74 دلار و 29 سنت معامله شد.
بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد در سال آینده میلادی نرخ بهره را باز هم افزایش خواهد داد حتی در صورتی که اقتصاد ایالات متحده به مرز رکود احتمالی نزدیک شود. روز پنجشنبه، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش دادند.
رابرت یاوگر، مدیر معاملات انرژی در موسسه میزوهو، در این خصوص می‌گوید: «گفت‌وگوهای جاری به شکلی ناگهانی تنها بر موضوع تخریب و کاهش تقاضا در مواجهه با رکود متمرکز شده است.»
وی افزود: «وضعیت اقتصادی چندان درخشان نیست. البته نه امروز و فردا، اما ما به سمت بهای 70 دلاری برای شاخص نفت WTI حرکت می کنیم، و اوضاع از آنجا به بعد ممکن است بسیار نامناسب شود.»
البته هر دو شاخص نفتی، هفته گذشته را با سیری صعودی به پایان رساندند که به مدد افزایش بها در سه روز نخست معاملات به دست آمد. بهای شاخص برنت بیشترین رشد هفتگی خود از اوایل اکتبر را به ثبت رساند، اما این افزایش ها در نهایت به ثبت بدترین روند نزولی هفتگی از ماه اوت منجر شد.

پربیننده ترین خبرها