توافق جدید اروپا برای قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه

توافق جدید اروپا برای قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه
شنبه 26 آذر 1401 - 19:49

رهبران مجارستان، رومانی، گرجستان و جمهوری آذربایجان روز شنبه توافقی را در زمینه اتصال برق زیردریایی که می تواند به منبع برق جدیدی برای اتحادیه اروپا تبدیل شود و از میزان وابستگی این قاره به منابع انرژی روسیه بکاهد، نهایی کردند.

العالم - اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافق شامل کابلی است که زیر دریای سیاه جریان دارد و جمهوری آذربایجان را از طریق گرجستان و رومانی به مجارستان متصل می کند.

این توافق در حالی حاصل شده است که مجارستان درجستجوی منابع مضاعف برای سوخت های فسیلی است تا وابستگی اش به نفت و گاز روسیه را کاهش دهد.

جمهوری آذربایجان قصد دارد برق را از طریق مزارع بادی فراساحلی از راه گرجستان به اروپا و سپس به رومانی و مجارستان صادر کند.

دفتر «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهوری رومانی، روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این توافق بین چهار کشور یاد شده، چارچوب مالی و فنی را برای پروژه کابل برق زیردریا فراهم می کند.

در این بیانیه آمده است که هدف از انجام این پروژه، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و افزایش امنیت انرژی منطقه ای است.

روز جمعه نیز تولیدکننده گاز طبیعی رومانی موسوم به «رومگز» اعلام کرد که قراردادی با شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان موسوم به «سوکار» برای دریافت گاز طبیعی از طریق کریدور گاز جنوبی منعقد کرده است که تحویل آن از اول ژانویه آغاز می شود.

در همین حال، «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان چندی پیش گفت که جمهوری آذربایجان به زودی مقادیر زیادی برق سبز را با نیروگاه های بادی فراساحلی تولید می کند و مجارستان با امضای پروژه ای برای انتقال این انرژی به اروپا، این الزام را برآورده می کند.

سیجارتو یادآور شد که این پروژه احتمالا طی سه یا چهار سال تکمیل می شود و گامی مهمی به سوی تنوع بخشیدن به منابع انرژی و تحقق اهداف کربن خنثی است.

وزیر امور خارجه مجارستان همچنین هفته گذشته با مقام های قطر و عمان برای بررسی واردات احتمالی نفت و گاز طبیعی به مجارستان از این دو کشور خاورمیانه ای، دیدار کرد که نشانه دیگری از برداشت گام های مجارستان در جهت کاهش واردات نفت و گاز طبیعی از روسیه است. در حال حاضر ۸۵ درصد گاز طبیعی و بیش از ۶۰ درصد از نفت مجارستان از روسیه تامین می شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها