حکایت هایی از نقض فجیع حقوق بشر در زندان های آل سعود

حکایت هایی از نقض فجیع حقوق بشر در زندان های آل سعود
يکشنبه 27 آذر 1401 - 13:20

سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر طی برگزاری سومین کنفرانس سالیانه خود در دومین و آخرین روز از فعالیت خود، از تلاش های رژیم سعودی برای تغییر وجهه خود در غرب خبر داد.

العالم - عربستان

مضاوی الرشید در افتتاحیه این کنفرانس ، گفت تمرکز رژیم سعودی برای بهبود بخشیدن به وجهه خود درغرب درچارچوب حفاظت از قدرت است زیرا پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار معارض سعودی، جنجال هایی درباره ماهیت رابطه «عربستان سعودی» و آمریکا به وجود آمده است..

الرشید معتقد است که محمد بن سلمان درصدد است تا گفتمان فرهنگی را تغییر دهد و این مساله را می توان از طریق آن چه دانشگاه‌های غربی درباره «عربستان سعودی»، منتشر می کنند، دریافت.

وی گفت : محققان مراکز تحقیقاتی غرب برای مصاحبه با برخی از مقامات خاص به عربستان سفر می کنند تا گزارش‌ هایی را درباره تغییر وجهه منفی که از افراط گرایی و تروریسم از سعودی به وجود آمده است، بنویسند.

از آنجایی که گاهی مقالات و کتاب‌ها با بودجه و حمایت های دولتی منتشر می‌شوند، تأثیر آن بر گفتمان دانشگاهی مستقیم است.

الرشید توضیح داد که در دانشگاهی که او درآن تدریس می کند، سالنی به نام بن زاید وجود دارد که درآن صحبت هایی درباره دموکراسی می شود و این یک شوخی است. دراینجا ، حمایت مالی با هدف تغییر وجهه سعودی صورت می گیرد.

به گفته الرشید، عربستان سعودی با استفاده از روش‌های دیگر و استفاده از شخصیت های دانشگاهی از طریق شبکه های مجازی هم فعالیت می کند ، مانند اتفاقی که دربخش گردشگری افتاد و از برخی افراد تاثیرگذار استفاده شد.

الرشید تأکید کرد رژیم سعودی در صدد استفاده از قدرت نرم برای نفوذ در جامعه مدنی غرب است، زیرا افکار عمومی غرب در سال‌های اخیر علیه «عربستان سعودی» تحریک شده و رژیم سعودی اکنون می‌خواهد این مساله را به افکار عمومی بین‌المللی القا کند که در سایه حکومت رژیم فعلی ، آینده بهتری وجود دارد.

الرشید تأکید کرد نباید امید خود را نسبت به تأثیر فعالیت حقوق بشر برتغییر افکار عمومی جهانی از دست دهیم .

"نضال المرزوقی" ، برادر مهدیه المرزوقی پرستار تونسی که به 15 سال حبس در «عربستان سعودی» محکوم شده است، درباره روند پرونده خواهرش که در «عربستان سعودی» به علت انتشار توئیتی که خوشایند مسئولان سعودی واقع نشد ، دستگیر شد گفت : حکم صادره علیه خواهرش غیرمنطقی و ناعادلانه است و اگر تلاش‌های سازمان‌های حقوق بشری نبود و به طور علنی از این موضوع صحبت نمی شد ، هیچ‌ یک از مسئولان دولت تونس مداخله نمی‌کردند.

میثم التمار، زندانی سابق تبعه پاکستانی در زندان های سعودی نیز از تجربیات خود در زندان سعودی سخن گفت و با اشاره به پرونده یک زندانی به نام سعود الفرج گفت که در حین بازداشت با او در سلول مشترکی بوده و شاهد شکنجه وی توسط زندانبانان سعودی بوده است.

وی افزود: سعود به علت مطالبه حقوق طبیعی خود شکنجه‌ می شد و با وجود شکنجه هایی که می شد ، از درمان برخوردار نبود و به دلیل شکایت رسمی؛ انتقام‌جویی از وی افزایش یافت ودرحال حاضر با تهدید اعدام روبروست.

التمار تأکید کرد سعود همچنان خواهان دست یافتن به حقوق خود است.

علی الاشتر یکی از فعالان نیز نامه ی خانواده یک قربانی را که در «عربستان سعودی» به اعدام محکوم شده خواند. در این نامه تصریح شده است که «عربستان سعودی» صحبت در مورد تخلفات، بازداشت شدگان وحکایت های آنها را جرم تلقی کرده و خانواده های آنها را به انتقام بیشتر تهدید می کند.

در این نامه اشاره شده که پسرش به اتهاماتی در رابطه با فعالیت مسالمت آمیز برادرش، با خطر اعدام مواجه است.

دراین نامه تاکید شده که محاکمه فاقد شرایط عادلانه است، زیرا زندانی تحت شکنجه قرار گرفته است. خانواده قربانی تاکید کردند که «عربستان سعودی» میلیاردها دلار می پردازد تا تصویری غیر واقعی از داخل کشور منعکس شود.

پربیننده ترین خبرها