اعتراف تل‌آویو به جاسوسی و انجام انفجارهای 1954 در مصر

اعتراف تل‌آویو به جاسوسی و انجام انفجارهای 1954 در مصر
يکشنبه 27 آذر 1401 - 17:06

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اعترافات رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) در دهه پنجاه را منتشر و اذعان کرد وزیر جنگ وقت تل‌آویو در انفجارهای 1954 مصر نقش داشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» وابسته به رژیم صهیونیستی، برای اولین بار در تاریخ سیاست تل‌آویو اطلاعاتی را درباره دست‌داشتن سیاسیون این رژیم در بمب‌گذاری‌های ۱۹۵۴ در مصر، منتشر کرد که قبلاً انتشار یا افشای آن‌ها ممنوع بود.

این روزنامه اعترافات «بنیامین گیبلی»، رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) در دهه پنجاه قرن گذشته، دستور فعال‌کردن یک شبکه جاسوسی متشکل از یهودیان مصری را برای انجام بمب‌گذاری در مصر «به دستور مستقیم» وزیر جنگ وقت، «پیناس لاوون» منتشر کرد.

گیبلی در زندگینامه خود که منحصراً توسط یدیعوت آحارونوت منتشر شد، نوشت که لاوون پس از افشای شبکه جاسوسی در مصر من را با مسئولیتش رها کرد و «به سوی سگ‌ها انداخت.»

رسانه عبری در حالی افشای بخش‌هایی از زندگینامه ژنرال اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را آغاز کرده که ۱۴ سال از مرگ گیبلی می‌گذرد.

این پرونده به سال ۱۹۵۴ با عملیاتی به رهبری واحد ۱۳۱ در «امان»، برای انجام بمباران در تأسیسات غیرنظامی و ساختمان‌های انگلیسی و آمریکایی در مصر از طریق جاسوسان یهودی مصری بازمی‌گردد.

حالا در تل‌آویو، عملیات این شبکه جاسوسی با نام‌های متعددی از جمله «اقدام شرم‌آور»، «رسوایی» و «رسوایی لاوون» توصیف می‌شود. در پی این اعترافات، بررسی‌ها و بحث‌هایی در مورد مسئولی که دستور اجرای آن را صادر کرده بود، صورت گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها