گزارش گلوبال تایمز از اهداف سه‌گانه آمریکا برای طولانی کردن جنگ اوکراین

گزارش گلوبال تایمز از اهداف سه‌گانه آمریکا برای طولانی کردن جنگ اوکراین
يکشنبه 27 آذر 1401 - 19:03

به باور کارشناسان، آمریکا در مناقشه اوکراین به دنبال سه هدف از جمله تضعیف همه جانبه روسیه، ایجاد ثبات در اوکراین و تحت فشار قرار دادن اروپا برای پیروی از سیاست های واشنگتن است.

العالم - اروپا

بنابر گزارش گلوبال تایمز، شماری از کارشناسان و محققان امور خارجه چین در کنفرانس سالانه گلوبال تایمز هشدار دادند طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین می تواند صدمات جبران ناپذیری را به جهان وارد کند و خطر از کنترل خارج شدن بحران هسته ای را افزایش دهد.

به باور ژو فنگ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه نانجینگ، درگیری روسیه و اوکراین یک "جنگ نیابتی" معمولی به شمار می آید و چنانچه این جنگ طولانی شود مشکلات و نتایج غیرقابل پیش بینی بوجود می آورد.

این در حالیست که ژو لی، یکی از مقامات پیشین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بر این باور است که آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون نه تنها اقداماتی در جهت کاهش درگیری میان روسیه و اوکراین انجام نداده، بلکه با تامین تجهیزات نظامی برای اوکراین در جهت مخالف حرکت کرده است. ژو می گوید کلید حل مشکلات میان روسیه و اوکراین در دستان آمریکا و اتحادیه اروپاست.

ژو گفت در خصوص جنگ اوکراین با سه گزینه از جمله افزایش تنش میان روسیه و اوکراین، رویارویی مستقیم نظامی بین روسیه و اعضای ناتو، وقوع حمله هسته ای در اوکراین و استفاده روسیه از سلاح های هسته ای روبرو هستیم.

به باور ژو، طولانی شدن اختلافات میان روسیه و اوکراین یکی از مهم ترین چالش استراتژیک و یکی از جدی ترین وضعیتهای مبهم در جهان امروز به شمار می آید.

بر اساس این گزارش، اکثر مردم در اتحادیه اروپا متوجه شده اند که در خصوص مساله اوکراین در دام آمریکا گرفتار شده اند.

پایگاه خبری پولیتیکو در اوایل ماه دسامبر (آبان-آذر) گزارش داد که مقامات ارشد اروپایی از دولت بایدن خشمگین هستند و ایالات متحده را به سود بردن از بحران اوکراین با فروش گاز با قیمت های بالا و فروش تسلیحات متهم کرده اند.

ژو همچنین تصریح کرد: در دنیای مدرن کشورها به عنوان بخشی از جهانی شدن رو به رشد مانند نفت و گاز به یکدیگر وابسته هستند که به طور فزاینده ای به خط مقدم جدید در درگیری بین روسیه و اوکراین تبدیل شده اند.

ژو افزود: با عمیق تر شدن درگیری‌ها، جهان می تواند وارد دوران پس از جنگ سرد شود.

پربیننده ترین خبرها