ابراز نگرانی پاپ از وضعیت مردم محاصره شده قره‌باغ

ابراز نگرانی پاپ از وضعیت مردم محاصره شده قره‌باغ
دوشنبه 28 آذر 1401 - 11:03

خبرگزاری رسمی واتیکان نوشت که پاپ فرانسیس با ابراز نگرانی از شرایط مردم محاصره شده قره باغ، از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا به دنبال «راه حلی مسالمت آمیز» برای مناقشه گذرگاه لاچین باشند.

العالم - اروپا

با گذشت یک هفته از انسداد تنها راه ارتباطی منطقه ناگورنو – قره باغ به جهان خارج به دست «حامیان محیط زیست» جمهوری آذربایجان، تارنمای واتیکان نیوز دیروز (۲۷ آذر) نوشت که رهبر کاتولیک های جهان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در گذرگاه لاچین گفت: من از شرایط پرمخاطره مردم (قره باغ) که در فصل زمستان در معرض وخامت بیشتری می‌یابد، نگرانم.

گذرگاه لاچین تنها جاده میان منطقه ارمنی نشین ناگورنو - قره باغ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان است و بر اساس توافقنامه سه جانبه سال ۲۰۲۰ میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان، صلح بانان روس بر آزادی رفت و آمد از این مسیر و دسترسی ساکنان قره باغ به ارمنستان نظارت می کنند.

چندی پیش تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت آذربایجان که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.

وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟

دبیرکل سازمان ملل، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در واکنش به انسداد این گذرگاه از باکو خواسته اند تا آزادی تردد در جاده لاچین را تضمین کند.

به گزارش ایرنا بنابر گزارش های منتشر شده، ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با کمبود بنزین، گازوئیل و گاز مایع مواجه شده و وادار به صرفه جویی در مصرف سوخت شده اند. همچنین مسئولان این منطقه به منظور اجتناب از وقوع بحران با صاحبان مشاغل و کسب و کار در زمینه صرفه جویی در مصرف سوخت به توافق رسیده اند.

در این راستا، پمپ بنزین ها اولویت را به سوخت‌گیری آمبولانس ها، وسایل نقلیه عمومی و خودروهای خدمات ویژه خواهند داد.

۲۶ آذر جمعی از اعضای دو حزب کنگره در نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از وی خواستند تا ضمن ارسال کمک های بشردوستانه به مردم محاصره شده قره باغ، جمهوری آذربایجان را تحریم و کمک های نظامی به این کشور را قطع کند.

پربیننده ترین خبرها