واکنش «قیس سعید» به مشارکت ۱۱ درصدی در انتخابات پارلمانی تونس

واکنش «قیس سعید» به مشارکت ۱۱ درصدی در انتخابات پارلمانی تونس
سه شنبه 29 آذر 1401 - 12:58

رئیس جمهوری تونس در واکنش به شرکت فقط ۱۱ درصد واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی اخیر در سایه تحریم گسترده آن و کشیده شدن انتخابات در برخی حوزه ها به دور دوم گفت: این آمار ملاک نیست و مثل بازی فوتبال، هنوز یک نیمه دیگر مانده است.

العالم - تونس

اسپوتنیک -- قیس سعید رئیس جمهوری تونس امروز سه شنبه گفت: درصد مشارکت در انتخابات پارلمانی فقط با دور اول سنجیده نمی شود.

وی در جریان دیدار خود با نجلاء رمضان نخست وزیر تونس گفت: "برخی از طرف های شناخته شده هستند که این بار نقطه ضعفی بدست نیاورنده اند؛ جز اینکه نرخ مشارکت در دور اول انتخابات را زیر سوال بردن ببرند؛ در حالی که میزان مشارکت فقط در دور اول سنجیده نمی شود بلکه در مجموع دو دور سنجیده می شود.

قیس سعید گفت: این وضعیت شبیه این است که نتیجه یک دیدار ورزشی را در پایان نیمه اول اعلام کنند.

«فاروق بوعسکر» هیات عالی انتخابات تونس پیش از این در یک نشست خبری اعلام کرد که یک میلیون و ۲۵ هزار و ۴۱۸ نفر با شرکت در انتخاباتی که روز شنبه برگزار شد، رای دادند که این نسبت تقریبا ۱۱.۲۲درصد است.

پیش از این «التلیلی المنصری» سخنگوی هیات عالی انتخابات در اظهاراتی گفت که عوامل متعددی در عدم مشارکت گسترده در انتخابات از جمله سیستم رای گیری جدید و مشارکت گسترده شخصیت های مستقل دخیل است.

حزب اسلامگرای النهضه تونس که این انتخابات را تحریم کرده بود، از عدم مشارکت گسترده استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، این اولین انتخابات پارلمانی تونس پس از تعلیق فعالیت پارلمان در ۲۵ جولای ۲۰۲۱ سپس انحلال آن توسط «قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور است.

این انتخابات درحالی برگزار شد که بسیاری از احزاب از جمله حزب النهضه مخالف آن بودند؛ این حزب اکثریت کرسی های پارلمان قبلی را قبل از تعلیق فعالیت آن در اختیار داشت.

تحریم گسترده انتخابات از سوی احزاب و شهروندان تونسی، درخواست ها برای برکناری فوری «قیس سعید» رییس جمهوری کنونی این کشور را افزایش داده و جبهه رهایی ملی تونس از تلاش خود برای سرنگونی او در آینده نزدیک خبر داده است.

جبهه رهایی ملی تونس از ائتلاف جنبش النهضه، جنبش امل، جنبش اراده تونس، ائتلاف کرامت، قلب تونس، جنبش شهروندان ضدکودتا، ابتکار دموکراتیک و چندین تشکل و گروه دیگر تشکیل شده است.

حزب النهضه تونس یکشنبه شب در پی مشارکت پایین مردمی در انتخابات این کشور، خواستار کناره گیری قیس سعید از قدرت شد.

حزب النهضه اعلام کرد که تحریم ۹۰ درصدی به معنای رأی عدم اعتماد به سعید و دولتش است و ما خواستار کناره گیری او از قدرت هستیم.

پربیننده ترین خبرها