العالم - زلال قرآن
اگر با باور یقینی بپذیریم که به گواه آیات زیر:
1 – بخش اول آیه 31 سوره مبارکه بقره :
« وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا...»
ترجمه: ( خداوند اسامی همۀ حقایق را به آدم آموخت...).
2 - آیات 4 و 5 سوره مبارکه تین :
« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ . ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ »
ترجمه: ( که ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال آفریدیم . سپس او را [به سبب گناهانش و پافشاری بر آنها] به پَستترین پَستها بازگرداندیم ).
خداوند رحمان بر اساس مشیت بالغه خویش انسان را در بهترین شرایط ممکن ( تعادل روحی و جسمی) آفرید، و در جهت تجهیز او به جهازات مورد نیاز کمالش از نظر داخلی، نمونهای از تمام اسماء حُسنی و صفات علیای خویش را بعنوان استعدادهای ذاتی در فطرت او تعبیه فرمود و از نظر خارجی ، به گواه آیه 29 و بخش اول آیه 30 سوره مبارکه بقره :
« هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ . وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ...»
ترجمه: (آن خداوندی که همۀ آنچه را در زمین است به سود شما آفرید، آن گاه آفریدنِ آسمان را اراده کرد، و آن را به صورت هفت آسمان [محکم و استوار، و منظم و هماهنگ] قرار داد، و او به [قوانین و محاسباتِ] همه چیز داناست . و [به یاد آر] زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من قرار دهندۀ جانشینی [با استعدادهای ویژه] در زمین هستم... ).
« هرآنچه در زمین است را برای به کمال رسیدن نوع بشر آفرید»
و او را موظف کرد که با اغتنام فرصت کوتاه عمر دنیائی و با بهرهگیری درست ( مطابق دستورات دینی و احکام شرع مقدس) از تجهیزات درونی و بیرونی کمال خویش برای رسیدن به هدف اصلی خلقت خویش که همان مقام اعلی « خلیفة الهی» است نهایت تلاش خود را بکارگیرد.
پس هر انسانی موظف است با بهرهگیری صحیح از منابع و امکاناتی که خداوند منّان در اختیارش قرار داده، برای شکوفائی و رشُد استعداد های ذاتی خویش تلاش کند، تا با کسب کمالات شایسته بتواند در مسیر « اِنّا اِلَیه راجعونی » به مقام اعلی قرب الهی که جایگاه در خور شأن انسانی اوست استقرار یافته و با برخورداری از نعمت های بیکران الهی در بهشت برین در جوار رحمت واسعه او بیاساید.