روایت سخنگوی اتحادیه اروپا از دیدار بورل با امیرعبداللهیان

روایت سخنگوی اتحادیه اروپا از دیدار بورل با امیرعبداللهیان
چهارشنبه 30 آذر 1401 - 17:16

سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت که در جلسه مشترک جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره نحوه جمع‌بندی مذاکرات وین بحث و تبادل نظر شده است.

العالم - اروپا

پیتر استانو این مطلب را در نشست با حضور خبرنگاران در بروکسل مطرح کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام دیپلماسی است و دیپلماسی یعنی تعامل افزود: در این جلسه بورل با طرف مقابل خود تعامل و پیام ها و انتظارات اتحادیه اروپا را منتقل کرد؛ همچنین جویا شد که برای پیشبرد برجام و گفتگوها در مورد احیای برجام، به سمت جلو و جمع‌بندی تلاش‌های جاری برای ازسرگیری اجرای کامل توافق ، چه کاری می توان انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات موضوعات مورد بحث گفت: ما همیشه در تعاملات با شرکای خود جدی هستیم و همیشه به اندازه ای که لازم است برای انتقال پیام های اتحادیه اروپا در رابطه با روابط اتحادیه و ایران وقت صرف می کنیم. دیدید که خود نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) گفت که روابط دو طرف رو به وخامت است و ایران در دستور کار سه نشست ماهانه اخیر وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا بوده است.

سخنگوی بورل با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه مقام های غربی در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین مدعی شد: روابط (اتحادیه اروپا و ایران) به دلیل اقدامات ایران، دوران بسیار سختی را پشت سر می گذارد.

وی به سوال خبرنگاری درباره پیشنهاد کننده جلسه بورل با امیرعبداللهیان و اینکه آیا این نشست با هماهنگی اتحادیه اروپا و ایالات متحده صورت گرفت، پاسخ نداد. استانو در پاسخ به سوال دیگری که ایا این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد به بیان این نکته بسنده کرد: ‌در دیپلماسی همواره جلسات ادامه دارند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در پایتخت اردن دیدار کردند. در این جلسه که دو ساعت به طور انجامید، مهمترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمعبندی مذاکرات وین براساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماهها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

وی در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد. وی حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه ای انقلاب اسلامی دانسته و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم های غیرقانونی آمریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست.

امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تاکید بر راه حلهای مسالمت آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هر سوتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد.

جوسپ بورل که مسئولیت هماهنگی مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد،نیز با انتشار پیامی در توئیتر انجام این دیدار را ضروری توصیف کرد و نوشت که دو طرف توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند و برجام بر اساس مذاکرات صورت گرفته در وین ازسرگرفته شود.

گفت‌وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها