مذاکره‌کننده ارشد آمریکا: برجام نمرده است

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا: برجام نمرده است
جمعه 2 دی 1401 - 19:56

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که برجام نمرده است.

العالم - آمریکا

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای امروز جمعه گفت که برجام نمرده است.

رابرت مالی در این مصاحبه با RFE/RL (رادیو آزاد اروپا) در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده است گفت: «وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست، وظیفه من محافظت از منافع ایالات متحده و تقویت آن است.»

وی مدعی شد ایران و همه طرف‌های دیگر در ماه سپتامبر «فرصتی طلایی» برای رسیدن به توافق داشتتند. او مدعی شد مذاکرات در ماه سپتامبر به جایی رسید که «ما برای یک یا دو روز تصور کردیم ایران راضی شده است». رابرت مالی مدعی شده ایران سپس در دقایق آخر مطالبات جدید مطرح کرد.

رابرت مالی اضافه کرد: «آنها کسانی هستند که فرصت بازگشت سریع و فوری به برجام را از دست دادند. از آن زمان به بعد، اتفاقاتی رخ داده است. اما هیچ اتفاقی نیفتاده که بتواند بدگمانی عمیق ما درباره آماده بودن ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای را تغییر دهد.»

ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده که چند روز پیش رسانه‌های آمریکا فیلمی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پخش کردند که او در آن می‌گوید که برجام مرده اما واشنگتن قصد ندارد آن را اعلام کند.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها